لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

شورای صلح دور تازۀ مذاکرات قطر را برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی مهم خواند


سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح در یک کنفرانس خبری در کابل, Feb 03 2019
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح در یک کنفرانس خبری در کابل, Feb 03 2019

شورای عالی صلح افغانستان دور تازۀ از گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر را برای آغاز رسمی مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان بسیار مهم می‌داند.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز دوشنبه «۲۶ حمل ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که می‌خواهند این نشست بتواند در زمینه برداشتن موانع موجود فرا راه گفتگوهای مستقیم با طالبان مفید واقع گردد.

آقای طاهری افزود:

"هر قدمی که برداشته می‌شود بدون شک به خیر صلح و منفعت مردم افغانستان و همسایه‌ها و منطقه و جهان می‌باشد و این نشست‌ها امیدوار هستم که نتیجه مثبت داشته باشد."

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفته که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان امروز در دوحه پایتخت قطر گفتگو می‌کنند.

هرچند تا هنوز مقامات امریکایی و طالبان در باره این نشست ابراز نظر نکرده اند، اما آقای قریشی ابراز داشته است که اسلام‌آباد خواهان موفقیت این مذاکرات است.

مقامات امریکایی و طالبان در حالی دور ششم مذاکرات‌شان را آغاز می‌کنند که حکومت افغانستان و برخی از چهره‌های سیاسی افغان هنوز نیز در باره نشست بین‌الافغانی قطر به توافق دست نیافته اند.

محمد اسماعیل خان یک عضو شورای رهبری مصالحه گفته است که اگر حکومت موفق به تعیین هیئت به نشست دوحه که قرار است در ۱۹ ماه جاری میلادی برگزار شود، نگردد ده‌ها تن از سیاسیون افغان مانند نشست مسکو در آن اشتراک خواهند کرد.

در عین حال محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگه دور تازۀ نشست میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر را برای روند صلح افغانستان سرنوشت‌ساز می‌داند.

آرشیف، محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان

آقای کلکانی می‌افزاید:

"این نشست سرنوشت‌ساز خواهد بود، چون یک سلسله چالش‌ها فرا راه روند صلح وجود دارد، دو طرف باید تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نمایند. من به این فکر هستم که آقای خلیل‌زاد باید بر پاکستان و طالبان فشار وارد کند و با این کار زمینه بهتر مصالحه فراهم می‌شود."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از ماه اکتوبر سال گذشته تا حالا پنج دور مذاکرات صلح را با طالبان انجام داده که دستآورد‌های نیز داشته است.

اما اعلام عملیات بهاری طالبان و اختلاف‌ها در میان مقامات و چهره‌های سیاسی افغان در موضوع صلح، روی این روند سایه افگنده و آن را به نحوی متأثر ساخته است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG