لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۶

حمدالله محب: صلحی که منجر به ختم جنگ نشود قابل قبول نیست


آرشیف، حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان حین سخنرانی در کابل. May 26 2016
آرشیف، حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان حین سخنرانی در کابل. May 26 2016

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در سفرش به ولایت هرات می‌گوید، صلحی که به ختم جنگ منجر نشود، قابل قبول نیست.

او همچنین می‌افزاید که مردم افغانستان صلح با عزت می‌خواهند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان روز شنبه در یک سفر دو روزه به خاطر بررسی اوضاع امنیتی ولایت‌های غربی افغانستان به هرات سفر کرده بود.

اخیراً تحرکات طالبان در ولایت غربی افغانستان به خصوص بادغیس افزایش یافته است.

آقای محب، روز یکشنبه در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه صنایع تولیدات داخلی در هرات بر تامین صلح تاکید کرد.

او هشدار داد که نباید توافق صلحی که آتش جنگ را یک بار دیگر در افغانستان شعلهور کند، امضأ شود.

وی گفت:

"همه مردم افغانستان یک صلح با عزت می‌خواهند، یک صلحی که به ثبات افغانستان بی‌انجامد، نه یک صلحی که تنها یک پیمان باشد و در اخیر روز باز به یک جنگ بی‌انجامد. چون ما و شما شاهد چندین پیمان‌های صلح بوده‌ایم و هیچ کدام‌شان ثبات در افغانستان نیاورد."

این اظهارات مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، در حالی بیان می‌شود که حکومت افغانستان، هفته گذشته از لغو نشست بین الافغانی دوحه پایتخت قطر خبر داده بود.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه گفته بود که در برابر فهرست ۲۵۰ نفری از هیئت افغانستان برای اشتراک در نشست دوحه با طالبان، دولت قطر یک فهرست دیگر را به کابل فرستاده است.

در اعلامیه ارگ آمده‌است که این کار دولت قطر بی احترامی به اراده و فیصله مردم افغانستان است.

آرشیف، موقعیت ولایت هرات در نقشه عمومی افغانستان
آرشیف، موقعیت ولایت هرات در نقشه عمومی افغانستان

عبدالقادر کامل، یکی از کارشناسان سیاسی در هرات می‌گوید هنگامی که اجماع برای تأمین صلح در سطح افغانستان و منطقه شکل بگیرد، آن زمان جنگ ختم خواهد شد.

وی گفت:

"متأسفانه یکی از چالش‌های که در برابر پروسه صلح قرار دارد، نبود یک فضای اعتماد و همدیگر پذیری در میان نخبه‌گان، سیاسیون و حکومت افغانستان است و از طرف دیگر اجماعی که در سطح منطقه شکل گرفته، این اجماع باید به مرحله پختگی خود برسد و نهادینه بشود و یک اجماع منطقه‌ای هم می‌تواند که متضمن یک صلح عادلانه و پایدار باشد."

پس از گماشته شدن زلمی خلیل‌زاد، به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، تلاش‌های صلح به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

او پنج بار با نماینده‌گان طالبان در قطر گفتگو کرده و آخرین دیدار آن به ماه مارچ سال جاری عیسوی بر می‌گردد.

همچنین گفته‌های حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در ایالات متحده امریکا در مورد نماینده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان بحث برانگیز شده بود.

آقای محب، زلمی خلیلزاد، را متهم کرده بود که منافع شخصی اش را در پروسه صلح با طالبان دنبال میکند.

پس از این اظهارات، روابط میان امریکا و مشاور شورای امنیت ملی افغانستان به تیره‌گی گراییده و مقامهای امریکایی گفته اند که هیچ ارتباطی با آقای محب نخواهند داشت و از وی در امریکا استقبال نخواهد شد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG