لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

نگرانی کشورهای قدرتمند اروپایی در مورد افزایش تنش میان امریکا و ایران


از چپ به راست، فدریکا موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی، ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی و جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا
از چپ به راست، فدریکا موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی، ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی و جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا

قدرت‌های اروپا در مورد افزایش تنش‌های نظامی میان واشنگتن و تهران ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نگرانی در حالی است که مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده به گونۀ غیر منتظره به بروکسل، پایتخت بلجیم رسید.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی و ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه دیروز دوشنبه با پامپیو در بروکسل مذاکره کردند.

جرمی هانت گفت:

"ما به‌خاطر خطر یک مناقشۀ که به گونۀ تصادفی در نتیجه افزایش تنشی که واقعاً از سوی هر دو طرف قصداً انجام نمی‌شود، به وجود آمده، بسیار تشویش داریم. ما این نگرانی را با همکاران اروپایی خود و مایک پامپیو شریک می‌کنیم و فکر می‌کنم که به آرامش نیاز داریم تا مطمئن شویم که همه می‌دانند که جانب دیگر چه می‌اندیشد."

دیدار چهار وزیر خارجه پس از یک نشست مشترک با فدریکا موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی انجام شد.

این نشست روی تلاش‌ها برای پا برجا نگهداشتن موافقتنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران متمرکز بود.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا حین صحبت در یک کنفرانس خبری در لندن, May 8, 2019

پامپیو سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به مسکو را لغو کرد و به بروکسل رفت تا متحدین اروپایی‌شان را در جریان تحرکات اخیر واشنگتن قرار بدهد.

اما هنوز انتظار می‌رود او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در چهاردهم می در شهر سوچی این کشور دیدار کند.

فدریکا موگرینی که دو به دو با پامپیو دیدار کرده گفته است، گفتگو یگانه و بهترین راه برای حل اختلاف‌ها و جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه است.

موگرینی افزوده است که به پشتیبانی کامل از موافقتنامه هسته‌ای با ایران و تطبیق شدن کامل آن ادامه می‌دهند.

پیش ازین نگرانی قدرت‌های اروپا، ایالات متحده یک کشتی جنگی طیاره بردارش را به خلیج فارس فرستاد.

امریکا هدف ازین اقدام را مبارزه با تهدید نامشخص ایران دانسته است.

هایکو ماس، وزیر خارجۀ جرمنی پس از مذاکرات با همتای امریکایی‌اش گفت، به‌خاطر انکشاف‌ها و تنش‌ها در منطقه نگران هستند.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجۀ فرانسه نیز به انتقاد پرداخت و گفت، طرفدار اقدام واشنگتن برای افزایش تحریم‌ها بالای ایران نیستند.

یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است، پامپیو نیز اطلاعات را در مورد تهدید‌های ایران با مقام‌های ناتو در بروکسل شریک ساخته است.

نشست بروکسل پس از آن برگزار شد که تهران هفته گذشته اعلام کرد، اگر قدرت‌های جهان از منافع ایران در برابر تحریم‌های امریکا حفاظت نکنند، مطابق برخی از تعهداتی که در موافقتنامۀ هسته‌ای سپرده، عمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG