لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

تهدید جدید روحانی بر غنی‌سازی دوبارۀ یورانیم به درجه بالا در ایران


آرشیف، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان جلسه هفته وار حکومت در تهران. April 24 2019
آرشیف، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان جلسه هفته وار حکومت در تهران. April 24 2019

حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز هشتم ماه می در سال‌روز خارج شدن ایالات متحده امریکا از توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران، به تلویزیون دولتی آن کشور گفت، اگر قدرت‌های جهان از منافع جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌های امریکا حراست نکنند، تهران غنی‌سازی یورانیم را به درجه بالاتر دوباره آغاز خواهد کرد.

آقای روحانی هم‌چنان گفته است، کشورهای بریتانیا، فرانسه، جرمنی، چین و روسیه که در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران باقی مانده اند، ۶۰ روز وقت دارند تا تدابیر لازم را برای حفاظت از سکتورهای بانکی و نفت ایران اتخاذ کنند.

مقامات غربی به این اظهارات حسن روحانی عکس‌العمل محتاطانه نشان داده‌اند.

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا
جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا در یک کنفرانس مشترک خبری با مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا دیروز در لندن گفت، تهدید ایران در مورد آغاز غنی‌سازی یورانیم به درجه بالا یک گام "ناخوشایند" است و از تهران می‌خواهیم که به توافق‌نامه متعهد باشد.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی دیروز در برلین به خبرنگاران گفت:

"ما با نگرانی عمیق از اعلام ایران اطلاع حاصل کردیم و آنرا از نزدیک دنبال خواهیم کرد. از جانب خود، ما با سایر شرکای توافق‌نامه هسته‌ای در تماس باقی خواهیم ماند."

این در حالیست که جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس مشترک خبری با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز در مسکو گفت:

"ما و روسیه دو کشوری هستیم که هم به برجام (توافق‌نامه هسته‌ای) پایبندیم، هم پایبندی خود را در عمل نشان داده‌ایم. بسیاری کشورهای دیگر اعلام پایبندی کرده‌اند، اما اقدام نکرده اند."

جواد ظریف وزیر خارجه ایران حین صحبت با خبرنگاران
جواد ظریف وزیر خارجه ایران حین صحبت با خبرنگاران

در این کنفرانس خبری سرگی لاوروف، امریکا را باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی خوانده، گفت، ایالات متحده امریکا مشکلات جدی را در برابر عملی ساختن تعهدات همه امضا کننده‌های این توافق‌نامه به وجود آورده‌است.

چین که یکی از امضا کننده‌های این توافق‌نامه محسوب می‌شود، حفظ و باقی ماندن در توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را مسئولیت مشترک همه جوانب خوانده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا هشتم ماه می سال گذشته میلادی از توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران خارج شد و وضع دوباره تحریم‌های شدید امریکا را بر آن کشور اعلام کرد.

در ماه گذشته امریکا اعلان کرد که معافیت داده شده از تحریم‌های امریکا در زمینه خریداری نفت از ایران را برای هشت کشور به شمول ترکیه، کوریای جنوبی و جاپان تمدید نمی‌کند.

هدف این حرکت رسانیدن صادرات نفت ایران به صفر خوانده شده‌است.

تیم موریسون نمایندۀ خاص دونالد ترمپ در زمینه اسلحه تخریب جمعی هشتم ماه می تهدید کرد که ایالات متحده امریکا آماده وضع تحریم‌های بیشتر در "آیندۀ خیلی نزدیک" است و به کشورهای اروپایی بر ضد معاملات تجارتی با ایران هشدار داده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG