لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

ایجاد کمیته مشترک لوی سارنوالی و برشنا شرکت به هدف اصول قرض‌های برشنا


امضای قرارداد میان برشنا شرکت و لوی سارنوالی
امضای قرارداد میان برشنا شرکت و لوی سارنوالی

لوی سارنوالی و برشنا شرکت کمیته مشترک را به هدف تعقیب عدلی و قضایی مقروضین، سارقین و تخطی کننده‌های برق این شرکت ایجاد می‌کنند.

برشنا شرکت در کنار تعقیب عدلی و قضایی مقروضین و تخطی کننده‌ها هشدار می‌دهد که سر از فردا چهارشنبه نام آنعده از مقامات بلند پایه دولتی، وکیلان، شماری از اعضای کابینه را افشا می‌کند که به میلیون‌ها افغانی از این شرکت قرضدار استند.

امان‌الله غالب رئیس این شرکت روز سه شنبه «۳۰ ثور ۱۳۹۸» به همکاری لوی سارنوالی حین امضای یک قرارداد در این بخش گفت که کمیته مشترک که میان برشنا شرکت و لوی سارنوالی ایجاد می‌گردد به دوسیه‌های مربوط به این افراد رسیده‌گی می‌کند.

آقای غالب می‌افزاید:

"این کمیته نه‌تنها در مرکز، بلکه در تمام ولایات کار می‌کند و دوسیه‌های مقروضین و تخطی کننده‌ها را بررسی کرده و اقدامات قانونی می‌کند، در کنار این کار سر از فردا فهرست یک تعداد از مقروضین را هم منتشر می‌کنیم که در میان آن‌ها شماری از قوماندانان، سیاسیون جهادی، بزرگان کابینه، وکیلان و ادارات رسمی دولتی شامل استند."

وی گفت که در کنار این برشنا شرکت به سبب تهدیدات امنیتی در ۲۷ ولسوالی رفته نمی‌تواند و به این خاطر سالانه تا سه میلیون افغانی را از دست داده و این پول‌ها به جیب مخالفان مسلح می‌ریزد.

پیش از این برشنا شرکت نام برخی از مقروضین را افشا کرده بود که به میلیون‌ها افغانی از این شرکت مقروض استند.

امضای قرارداد میان برشنا شرکت و لوی سارنوالی
امضای قرارداد میان برشنا شرکت و لوی سارنوالی

لوی سارنوالی می‌گوید که در سال ۱۳۹۸ هـ ش نام‌های ۳۰۰ تن را که از این شرکت قرضدار اند به سارنوالی سپرده است و از نزد آن‌ها ۱۸۰ میلیون افغانی را حصول کرده‌است.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که لیست مقروضین مصرف برق برای آنان رسیده‌است و به زودی گزارش اجرات قانونی‌شان را در مورد منتشر می‌کنند.

نورحبیب جلال معاون لوی سارنوالی افغانستان در این نشست گفت:

"یکبار دیگر به برشنا شرکت اطمینان می‌دهم، هر آن کسی‌که مرتکب جرم می‌شود، تخطی کرده و برق را دزدی می‌کند و یا هم به تأسیسات برشنا زیان می‌رساند، پس از شناسایی ما تعهد می‌کنیم که در روشنی قانون تحت نظارت قانونی قرار شان می‌دهیم."

شماری از کارشناسان می‌گویند که هرچند پیش از این برشنا شرکت نیز نام ده‌ها تن را به سارنوالی سپرده بود، اما هنوز هم به دوسیه‌های‌شان رسیده‌گی نشده است.

آنان می‌گویند که هرگاه پول‌ها نزد مقروضین به همین گونه باقی بماند، شرکت برشنا نخواهد توانست به دیگر مستحقین و مردم که به برق نیاز دارند جدیداً برق بدهد و در این حال پول کشورهای صادر کنندۀ برق هم به وقت و زمان آن پرداخته نشده و واردات کاهش میابد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG