لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

قانون‌گذاران امریکا در تلاش لغو قانون "استفاده از نیروی نظامی" اند


تعمیر کانگرس ایالات متحدۀ امریکا
تعمیر کانگرس ایالات متحدۀ امریکا

نگرانی‌ها در مورد تنش‌های در حال افزایش بین ایالات متحده امریکا و ایران باعث آن شده است تا برخی از قانون‌گذاران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا خواستار لغو قانونی شوند که بر اساس آن رؤسای جمهور امریکا در جریان دو دهه گذشته عملکرد نظامی این کشور را در سرتاسر جهان توجیه کرده‌اند.

باربارا لی نماینده حزب دموکرات و توماس مسی نماینده جمهوری‌خواه همراه با تعدادی دیگر قانون‌گذاران امریکایی، ۲۲ ماه می در یک کنفرانس مشترک خبری حضور یافته، خواستار لغو قانون استفاده از نیروهای نظامی شدند.

این قانون به تاریخ چهاردهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی درست چند روز بعد از حملات یازدهم سپتمبر بر واشنگتن و نیویارک تصویب شد.

این قانون اجازه استفاده از نیروهای امریکایی را بر ضد مسئولان حملات یازدهم سپتمبر و هر نیروی دیگر مرتبط با آن‌ها را می‌دهد.

یک کمیته فرعی مجلس نماینده‌گان امریکا سه شنبه هفته جاری یک تصحیح در بودجه نظامی را تصویب کرد که در آن لغو قانون استفاده از نیروهای نظامی (AUMF) مطالبه شده‌است.

قانون‌گذاران امریکایی می‌گویند، بعد از گذشت حدود ۱۸ سال زمان آن فرا رسیده است تا کانگرس امریکا این قانون را لغو و جایگزین کند.

به‌گفته قانون‌گذاران امریکایی، قانون استفاده از نیروهای نظامی (AUMF) بیش از حد گسترده است و به‌طور قطعی از آن نباید برای توجیه جنگ با ایران استفاده شود.

آرشیف، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا (چپ) و حسن روحانی رئیس جمهور ایران

تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده امریکا با اعلام خارج شدن واشنگتن از توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی در ماه می سال گذشته افزایش یافت.

در جریان یک ماه اخیر بعد از تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد رسانیدن صادرات نفت ایران به صفر و افزایش حضور نظامی امریکا در خلیج فارس، تنش‌ها بین ایالات متحده امریکا و ایران شدت یافته است.

اخیراً ایالات متحده و ایران حملات لفظی را بر یکدیگر انجام داده‌اند.

ایران هشدار داده است که غنی‌سازی یورانیم به درجه بلند را دوباره آغاز خواهد کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG