لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

در مورد انتخابات غزنی در نشست آینده شورای امنیت ملی تصمیم گرفته می‌شود


آرشیف/ تصویر جنبه تزئینی دارد که از کارمندان کمیسیون انتخابات در کندهار گرفته شده است./AFP)
آرشیف/ تصویر جنبه تزئینی دارد که از کارمندان کمیسیون انتخابات در کندهار گرفته شده است./AFP)

ریاست جمهوری می‌گوید که در مورد انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی در نشست آینده شورای امنیت ملی تصمیم گرفته خواهد شد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید کار روی طرح حوزوی شدن انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی آغاز شده و به نشست آینده شورای امنیت ملی پیشکش خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که در نشست گذشته شورای امنیت ملی به مقامات مربوط در مورد آماده ساختن این طرح سفارش شده است:

"در جلسه دیروز شورای امنیت ملی در رابطه به انتخابات غزنی بحث شد در این جلسه فیصله شده است که معاون دوم ریاست جمهوری و همچنان معاون اول ریاست اجرائیه یک طرح را در جلسه آینده ارائه کنند و ارگان‌های محلی و همچنان ادارۀ احصایه هم وظیفه گرفته اند که از نگاه تخنیکی در این بخش همکاری کنند."

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

انتخابات ولسی جرگه غزنی در ماه میزان سال گذشته به دلیلی برگزار نشد که باشنده های ولسوالی های ناامن این ولایت خواهان انتخابات حوزوی شدند اما این پیشنهاد با مخالفت باشنده های ولسوالی‌های امن این ولایت مواجه شد.

کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفت تا انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار گردد.

در دور هفدهم ولسی جرگه تا برگزاری انتخابات ولسی جرگه در غزنی یازده تن از وکلای پیشین این ولایت که از ولسوالی های امن هستند، از این ولایت نماینده‌گی می کنند.

در عین حال برخی از نهادهای ناظر انتخابات با ابراز نگرانی از برخی مخالفت‌های احتمالی در مورد سیستم حوزوی شدن انتخابات غزنی می‌گویند که بهتر خواهد بود اگر نماینده هر ولسوالی این ولایت به ولسی جرگه راه یابند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا در این مورد می گوید:

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

"هراس داریم تا قصه غزنی که در دور گذشته روی همین موضوع انتخابات به تعویق افتاد باز هم اختلافات مشابه میان مردم ایجاد شود اول باید اختلافات در جامعه حل شود بعد از آن هرتصمیمی که گرفته می شود نماینده‌گی مردم در آن تضمین شود."

انتخابات ۳۳ ولایت دیگر افغانستان به جز از ولایت غزنی به سیستم یک حوزوی برگزار شده بود.

حالا محمد عارف رحمانی نماینده غزنی در ولسی جرگه می‌گوید که انتخابات ولسی جرگه در این ولایت نیز باید مانند ولایت دیگر و مطابق قانون برگزار شود.

به گفته وی حکومت باید در روز راه اندازی انتخابات امنیت را در تمام ولایت غزنی تامین نماید و زمینه اشتراک رای دهنده‌گان را فراهم سازد.

اما عنایت ناصر از فعالان مدنی غزنی می‌گوید که در ساخت طرح انتخابات حوزوی دیدگاه مردم غزنی گرفته شده‌است.

او گفت که حکومت نمی‌تواند در روز برگزاری انتخابات امنیت را در غزنی تامین کند و به همین خاطر بهتر است که انتخابات ولسی جرگه در این ولایت به شکل حوزوی راه اندازی شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG