لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

با وجود مخالفت رئیس اجرائیه از عزل و نصب ماموران، یک وزیر و یک سرپرست برکنار شدند


آرشیف/ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی
آرشیف/ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی

در حالی‌که رئیس اجرائیه از عزل و نصب ماموران دولتی پس از پروسه ثبت نام ریاست جمهوری مخالف است اما به تازه‌گی یک منبع موثق حکومتی از برکناری یک وزیر و یک سرپرست وزیر خبر داده‌است.

یک روز پس از مخالفت رئیس اجرائیه مبنی بر عزل و نصب ماموران دولتی پس از پروسه ثبت نام ریاست جمهوری، دو مقام حکومتی از وظایف شان برکنار شدند.

یک منبع حکومتی که خواست نامش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که بجای شهزاد گل آریوبی وزیر پیشین مخابرات و تکنالوجی معلوماتی، فهیم هاشمی و به عوض محمد گل خُلمی سرپرست پیشین وزارت انرژی و آب، داکتر طاهر شاران تقرر یافته و به‌زودی به ولسی جرگه جهت کسب رای اعتماد معرفی می‌شوند.

ریاست اجرائیه در پیوند به این تقرری ها تبصره‌ای نمی‌کند اما تاکید دارد که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه پس از آن که برای انتخابات آینده ریاست جمهوری ثبت نام کرد، تعهد سپرد که از امکانات دولتی برای پیروزی‌اش در این انتخابات استفاده نمی‌کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز جمعه به رادیو آزادی گفت آنان از سایر نامزدان ریاست جمهوری به‌شمول رئیس جمهور انتظار مشابه دارد:

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

"شاید بودن رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به‌خاطر ارائه خدمات تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یک ضرورت باشد اما به این معنی نیست که از امکانات دولتی به‌خاطر پیروزی در انتخابات آینده استفاده شود و این خلاف قانون است."

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز پنجشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که صلاحیت رئیس جمهور در خصوص عزل و نصب ماموران دولتی باید بعد از نشر فهرست نامزدان ریاست جمهوری بلافاصله محدود ساخته می‌شد.

در اعلامیه به نقل از اقای عبدالله همچنان به عمر حکومت وحدت ملی اشاره شده و آمده‌است که این حکومت از نظر میعاد و مدت کاری، تابع یک دور‌ه‌ی انتخاباتی ریاست جمهوری است و ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان در مورد مدت دوره‌ی انتخاباتی و پایان کار ریاست جمهوری، صراحت کامل دارد.

اعلامیه گفتهاست که برگزار نشدن به موقع انتخابات ریاست جمهوری از یک‌سو پرسش ادامه‌ کار حکومت وحدت ملی را در افکار عمومی مطرح ساخته و از سوی دیگر اختلاف نظرهای جدی را میان نامزدان ریاست جمهوری، احزاب سیاسی و رهبری دولت به وجود آورده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان در باره این سخنان آقای عبدالله تا حال ابراز نظر نکرده‌است.

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گوید که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه باید در دوره انتخابات در صلاحیت‌های‌شان برخی محدودیت‌ها را وضع کنند در غیر آن به گفته آنان شفافیت و عدالت انتخابات تحت پرسش قرار می‌گیرد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا:

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا:
یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا:

"در دوره انتخابات این مسایل می‌تواند اعتبار و ماهیت انتخابات و اتهامات دیگر نامزدان مبنی بر این‌که رئیس جمهور از وظایف خود در موقع انتخابات سوء استفاده می‌کند، رنگ می‌بخشد و بهتر است اخلاقاً رئیس جمهور محدودیت‌های را وضع کند."

اما شماری از حقوقدانان از جمله ودیر صافی می‌گوید که صلاحیت‌های رئیس جمهور در دوران برگزاری انتخابات در زمینه عزل و نصب ماموران دولتی در قانون اساسی روشن نشده‌است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG