لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

گروه حمایت انتخاباتی از تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان استقبال کرد


آرشیف، رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه افغانستان. 20October2018
آرشیف، رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه افغانستان. 20October2018

گروه حمایت انتخاباتی از این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که در ۲۸ ماه سپتمبر امسال تنها انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند، استقبال کرد.

این گروه در یک بیانیه گفته است، برگزاری یک انتخابات در ۲۸ سپتمبر، زمینه را به کمیسیون مستقل انتخابات فراهم می‌کند تا منابع خود را به شمول پرسونل و لوژستیک روی مدیریت این پروسه متمرکز سازد.

گروه حمایت انتخاباتی، روی تعهدش برای حمایت از کار کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان و دوام پروسه‌های دموکراتیک در این کشور یکبار دیگر تأکید کرده است.

از سوی دیگر جان بس سفیر امریکا در کابل در حساب تویترش نوشته است: "ایالات متحده به بیانیۀ گروه حمایت انتخاباتی در راستای استقبال از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در خصوص اولویت بندی انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتمبر می‌پیوندد."

یوسف رشید رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به رادیو آزادی گفت، پشتیبانی این گروه از انتخابات پیشرو در افغانستان خیلی مهم است: "بدون شک که انتخابات افغانستان از لحاظ اقتصادی و از لحاظ مالی هزینۀ هنگفی را ایجاب می‌کند و درین خصوص اگر همکاری کشورهای بزرگ و تمویل کننده نباشد به یقین گفته می‌توانم که حکومت افغانستان نمی‌تواند که از عهده مصارف انتخابات برآید."

ایالات متحده، انگلستان، جرمنی، دنمارک، اتحادیۀاروپا و جاپان از جملۀ اعضای گروه حمایت انتخاباتی اند.

یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از تصمیم تازۀ کمیسیون مستقل انتخابات این کشور استقبال کرده‌است.

یوناما در تویترش نوشته است: "از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات که در ۲۸ ماه سپتمبر صرف انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند استقبال می‌نماید و سازمان ملل متحد به حمایت از پروسه‌های دموکراتیک در افغانستان و کار‌های مهم کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ادامه خواهد داد.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پس از چاشت روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که در ششم میزان امسال که برابر می‌شود به ۲۸ سپتمبر، سه انتخابات نَه بلکه تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

قبلاً این کمیسیون گفته بود: "انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورا‌های ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی را همزمان برگزار می‌کند."

اما کمیسیون مستقل انتخابات حالا می‌گوید که به دلیل محدودیت‌های زمانی، تخنیکی و بودجوی نمی‌تواند هر سه انتخابات را همزمان برگزار کند.

بانو نورستانی گفته است که تاریخ برگزاری دو انتخابات دیگر بعداً اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG