لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

تأکید روی جدیت در مطرح نمودن موضوع صلح افغانستان از سوی غنی در پاکستان


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

هیئت اداری مشرانو جرگه و برخی از آگاهان امور می‌گویند که رئیس جمهور در سفرش به پاکستان باید موضوع صلح را جدی بگیرد.

آنان همچنان تأکید دارند که رئیس جمهور غنی باید قبل از رفتن به پاکستان آجندای سفرش را با ملت شریک ساخته همچنان خواست و مشکلات افغان‌ها را در ملاقات با مقامات پاکستانی مطرح کند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز چهارشنبه «۱۵ جوزای ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی نقش پاکستان در موضوع صلح افغانستان را نهایت مهم خوانده تأکید کرد که باید در مورد آن با مقامات آن کشور با جدیت صحبت شود.

د مشرانو جرګې دوهم مرستیال محمد اصف صدیقي
د مشرانو جرګې دوهم مرستیال محمد اصف صدیقي

آقای صدیقی می‌افزاید: "خواست مردم از رئیس جمهور غنی این است که وقتی به پاکستان می‌رود با آن کشور در مورد موضوع صلح با جدیت صحبت کند و همچنان آن مشکلاتی که حکومت افغانستان با پاکستان دارد مورد بحث قرار داده شود."

قرار است رئیس جمهور محمد اشرف غنی تاریخ شش ماه سرطان به دعوت رسمی عمران خان صدراعظم پاکستان به آن کشور برود.

آقای غنی روز گذشته پس از ادای نماز عید در ارگ گفت که میان کابل و اسلام‌آباد صفحۀ نو تاریخی را باز می‌کند.

رئیس جمهور غنی در زمان کوتاهی پس از مراسم تحلیف‌اش در سال ۲۰۱۴ به پاکستان سفر کرد و خواهان باز شدن یک فصل جدید در روابط میان کابل و اسلام‌آباد شد، ولی طالبان که گفته می‌شود به نحوی از حمایت پاکستان برخوردارند، موقف‌شان را تغییر ندادند، جنگ ادامه یافت و وضعیت در جهت مثبت تغییر نکرد.

حکومت افغانستان نیز بارها انتقاد کرده که پاکستان در زمینه تعهد کرده، ولی هرگز به آن عمل نکرده‌است.

حال، پس از پنج سال که او آخرین ماه‌های دورۀ ریاست جمهوری فعلی‌اش را می‌گذارند، سفر آینده‌اش به پاکستان وضعیت افغانستان را چقدر تغییر خواهد داد؟ اسلام‌آباد به تقاضای او برای گشایش یک "فصل تاریخی جدید" چی پاسخی خواهد داد؟ آیا طالبان که در پیام عیدی‌شان هر نوع گفتگوی به‌گفتۀ آنان با ادارۀ کابل را رد کردند، به این سفر وقعی خواهند گذاشت؟

احمد سعیدی کارشناس سیاسی و دیپلومات پیشین افغان در پاکستان می‌گوید، اکنون که پاکستان با مشکلات شدید اقتصادی مواجه است ممکن با هیئت افغانی در مورد برخی امتیازات به نفع اقتصادش تعهد کند.

د پوهنتون استاد نجیب‌الله ازاد
د پوهنتون استاد نجیب‌الله ازاد

از سوی هم نجیب‌الله آزاد یکی از استادان پوهنتون می‌گوید که رهبری حکومت پاکستان جدیداً شکل گرفته، نشست‌های دو جانبه و سه جانبه میان افغانستان و آن کشور برگزار شده است، بناً به‌گفته وی پاکستان با حسن نیت می‌خواهد با رئیس جمهور غنی برخی تعهداتی داشته باشد که بعد به آن عمل خواهد کرد.

وی می‌گوید که حکومت افغانستان باید برای موفقیت روند صلح به کشور های سفر داشته باشد که با طالبان روابط نزدیک دارند.

آقای آزاد افزود: "رئیس جمهور غنی و یا مقامات بلند رتبه دیگر به کشور های سفر کنند که خلیل‌زاد هم سفر داشته، سفرهای خلیل‌زاد موقف امریکا در مورد صلح است، نه از حکومت افغانستان. طالبان بیشتر جرئت پیدا کرده اند و با قاطعیت موقف‌شان را اعلام می‌کنند."

این در حالیست که یک منبع در پاکستان پس از سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به اسلام‌آباد به صدای امریکا گفته است، در حالی‌که گفتگو ها در جایی متوقف شده است، آقای خلیل‌زاد به شمول تمامی جوانب از پاکستان خواسته که طالبان را آماده سازد تا در موقف‌شان نرمش بیاورند.

در عین حال وحید مژده نظارت کننده گفتگوها میان امریکا و طالبان در قطر می‌گوید که طالبان از موقف‌شان در مورد تقسیم اوقات خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به عقب نمی‌روند.

XS
SM
MD
LG