لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

مقامات: جنگجویان گروه "داعش" از افغانستان غرب را تهدید می‌کنند


آرشیف/ نشان داعش در ولسوالی اچین ننگرهار/ Source: epa
آرشیف/ نشان داعش در ولسوالی اچین ننگرهار/ Source: epa

مقامات امریکایی و افغان می‌گویند، گروه دولت اسلامی (داعش) با از دست دادن خلافت نام‌ نهاد در سوریه و عراق در مناطق کوهستانی شمال‌شرق افغانستان جای پای خود را توسعه می‌دهد.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، گروه دولت اسلامی به هدف حمله بر ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای غربی، جنگجویان تازه را در افغانستان استخدام می‌کند.

یک مقام استخباراتی امریکایی مستقر در افغانستان که از افشای نامش خودداری کرده به اسوشیتد پرس گفته است: "این گروه تروریستی از افغانستان غرب را تهدید می‌کند."

به گفته این مقام، حملات اخیر داعش در کابل نشان می‌دهد که این گروه می‌تواند، حملات بر امریکا و کشورهای اروپایی را انجام دهد.

به گزارش اسوشیتدپرس، مقام‌ استخباراتی ایالات متحده گفته است که بدون یک راهکار جدی مبارزه در برابر تروریزم، جنگجویان وابسته به گروه تندرو دولت اسلامی می‌توانند ظرف سال آینده در ایالات متحده و اروپا دست به حمله‌های گسترده بزنند.

همین مقام افزوده است که، جنگجویان دستگیر شدۀ داعش در افغانستان با جنگجویان در دیگر کشورها تماس داشته اند.

در گزارش آمده‌است که، مقام‌ها دستکم هشت تن را در ایالات متحده دستگیر کرده اند که با جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان در ارتباط بوده اند.

به گونۀ مثال، مارتین عزیز یاراند هجده ساله و اهل تکزاس که، به اساس گزارش، حملۀ را در سال ۲۰۱۸ در یک فروشگاه محلی طرحریزی کرده بود، گفته است که از داعش الهام گرفته بود و این‌که برای پیوستن به وابسته گان داعش در افغانستان آماده می‌شد.

در گزارش همچنین از قول این مقام استخباراتی آمده است که، رحمت عقیلوف ۳۹ ساله و اهل ازبکستان که در سال ۲۰۱۷ میلادی موتر لاری خود را به سوی عابران در شهر استکهلم پایتخت سویدن رانده بود نیز با جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان ارتباط داشت.

در حال حاضر گروه دولت اسلامی (داعش) در برخی مناطق شرق و شمال افغانستان، فعالیت دارد.

شاخۀ ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی در منطقۀ سرحدی بین افغانستان و پاکستان در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام موجودیت کرد.

دیری نگذشته بود که جنگجویان این گروه در چند منطقۀ ولایت ننگرهار در نزدیک پاکستان جای گرفتند.

فرمان الله شیرزاد که همراه با خانواده و فرزندان خرد سالش، به خاطر تهدیدات ناشی از گروه دولت اسلامی، ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار را ترک کرده‌است می‌گوید، داعش بالای کسی رحم نمی‌کند: "داعش یک گروه خطرناک است، بر زنان و عزت آن‌ها نیز رحم نمی‌کند. حیا، عزت، ستر و پرده برای آن‌ها مهم نیست. مردم محل از آن‌ها هراس دارند. سر و مال مردم مصئون نیست و زنده‌گی هر لحظه با تهدید مواجه بود."

جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای "ماموریت حمایت قاطع ناتو" در افغانستان نیز داعش را گروه تروریستی و بسیار خطرناک و یک تهدید جدی برای افغانستان خوانده‌است.

جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای "ماموریت حمایت قاطع ناتو" در افغانستان
جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای "ماموریت حمایت قاطع ناتو" در افغانستان

اجمل عمر یک عضو شورای ولایتی ننگرهار به اسوشیتد پریس گفته است، اگر داعش سرکوب نشود افغانستان بار دیگر به مرکز تروریستان تبدیل خواهد شد:

"داعش از بین نرفته‌است، خاموشانه به خاطر حرکت به سایر ولسوالی‌ها اکمالات می‌کند، در ماه جاری تعدادی زیاد آن‌ها به اینجا آمده و هم به ولایت کنر رفته‌اند."

اما صفی الله امرخیل یک مقام پولیس ولایت ننگرهار در پاسخ به این نگرانی‌ها گفته‌است، نیروهای امنیتی افغان به هرشیوه‌ای ممکن، داعش را سرکوب خواهند کرد.

شاخۀ ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی داعش در شمال افغانستان نیز فعالیت دارد.

حدود سه هفته قبل یک مقام ارشد استخبارات روسیه گفت، حدود پنج هزار جنگجوی وابسته به این گروه در مناطق سرحدی شمال افغانستان فعالیت دارند.

اما تحلیلگران می‌گویند، روسیه به خاطر توجیه تماس‌هایش با طالبان، در مورد حضور گروه دولت اسلامی داعش در افغانستان مبالغه می‌کند.

XS
SM
MD
LG