لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

ملل متحد: استفاده از مواد مخدر کیمیاوی در جهان افزایش یافته است


یوری فیدیدوف رئیس اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد
یوری فیدیدوف رئیس اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد

یافته های اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل يا (یو.ان.او.دی.سی) نشان می‌دهد که در کنار ادامه قاچاق تریاک افغانستان از طریق کشورهای همسایه به اروپا، قاچاق مواد مخدر مصنوعی يا کیمیاوی نیز از کشورهای آسیایی به بازارهای اروپا افزایش یافته است.

یوری فیدیدوف رئیس اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در کنفرانس "ارزیابی خطر مواد مخدر کیمیاوی" گفت، در حالی که جامعه جهانی بر مبارزه علیه مواد مخدر نباتی تمرکز می‌کند، تولید و استفاده از مواد مخدر کیمیاوی در جهان در حال افزایش است.

وی گفت: "به مشکل ناشی از مواد مخدر کیمیاوی در مقایسه به مواد مخدر نباتی توجه کمتری صورت می‌گیرد و فروش مواد مخدر کیمیاوی در حال افزایش است. مواد مخدر کیمیاوی همانند میتافیتامین و امفیتامین يا شیشه به یک مشکل جدی صحی مبدل شده و فروش آن در بازارهای آسیا به سرعت افزایش می‌یابد و ما شاهد بیشتر شدن قاچاق آن به مارکیت‌های اروپا نیز استیم."

ارزیابی های (یو.ان.او.دی.سی) نشان می‌دهد که برخی داروهای طبی که در گذشته در طبابت استفاده می‌شد، حال افراد از این داروها جهت نشه استفاده می‌کنند، از همین رو قیمت آن در بازارها نیز بلند رفته است.

برخی از افراد معتاد به مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان به رادیو آزادی می‌گویند، آنان مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه تابلیت‌های نشه آور را جهت نشه به طریقه های مختلف از دواخانه‌های شهر خریداری می‌کنند.

شاهپور یوسف رئیس کاهش تقاضای مواد مخدر در وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت، استفاده کنندگان مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان برعکس معتادین دیگر، از این مواد در منازل و دفاتر رسمی استفاده می‌کنند.

به گفته آقای یوسف، بیشتر معتادین مواد مخدر کیمیاوی جوانان اند و از روی شوق و فخر فروشی به آن رو آورده‌اند.

وی می‌گوید: "استفاده مواد مخدر مصنوعی در سطح جهان و هم‌چنان افغانستان بلند رفته است. افزایش استفاده از مواد مخدر کیمیاوی باعث شده که حتی قیمت تریاک در افغانستان کاهش یابد، زیرا جای آن را مواد مخدر کیمیاوی گرفته است. از مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان بیشتر جوانان و افراد پولدار استفاده می‌کنند."

در حالی که اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد از طرح یک استراتیژی جهت کمک با کشورهای آسیب پذیر برای مبارزه علیه مواد مخدر کیمیاوی خبر می‌دهد، وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، در سطح ملی تا حال هیچ قانون و استراتژی ویژه برای مبارزه علیه مواد مخدر کیمیاوی و تداوی معتادین آن وجود ندارد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG