لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

قریشی سفر رئیس جمهور غنی را، در خصوص ایجاد فضای اعتماد مهم خوانده‌است


رئیس جمهور غنی در پاکستان
رئیس جمهور غنی در پاکستان

رئیس جمهور غنی در جریان سفرش به پاکستان به صدراعظم و وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرده‌است.

هرچند جزئیات ملاقات محمد اشرف غنی با عمران خان منتشر نشده‌است اما ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه گفته‌است که در ملاقات رئیس جمهور غنی با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان روی گسترش روابط میان دو کشور بحث شده‌است.

در اعلامیه ارگ همچنان آمده‌است که شاه محمود قریشی سفر رئیس جمهور غنی را در خصوص ایجاد فضای اعتماد میان دو کشور مهم خوانده‌است.

در اعلامیه همچنان آمده‌است که رئیس جمهور در ملاقات با شاه محمود قریشی به وی گفته‌است که به خاطر بهبود روابط میان دو کشو رو به پیشنهاد نماینده‌گان لویه جرگه مشورتی صلح به پاکستان آمده‌است.

به اساس اعلامیه ارگ رئیس جمهور در این ملاقات تأکید کرده‌است که روابط دو کشور باید به اساس احترام متقابل و روابطه میان دولت با دولت استوار باشد.

به اساس اعلامیه ارگ رئیس جمهور در این ملاقات تاکید کرده‌است که روابط دو کشور باید به اساس احترام متقابل و روابط میان دولت با دولت استوار باشد.

سفر رئیس جمهور افغانستان به دعوت رسمی صدراعظم پاکستان انجام شده‌است.

حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که پاکستان در بخش صلح افغانستان همکاری مثبت داشته باشد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی صبح روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی در جریان سفرش به پاکستان با مقامات آن کشو رروی:

  • اتصال منطقوی
  • تجارت و ترانزیت
  • امنیت و
  • صلح گفتگو می‌کند.

وی گفت که رئیس جمهور افغانستان همچنان با مهاجرین و محصلین افغان مقیم در پاکستان نیز دیدار می‌کند.

رئیس جمهور غنی صبح روز پنجشنبه در رأس یک هیئت بلند پایه به پاکستان رفت.

به اساس معلومات رسانه‌های پاکستانی قرار است امشب رئیس جمهور غنی با صفدر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان ملاقات کرده و فردا به شهر لاهور می‌رود و در آنجا در یک نشست مشترک در رابطه به تجارت و سرمایه گذاری شرکت می‌کند.

در همین حال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان سفر رئیس جمهور غنی را به پاکستان یک سفر مهم خوانده و می‌گویند که پاکستان که در حال حاضر ضربه اقتصادی دیده است می‌داند که به جز همکاری با افغانستان راه دیگری ندارد.

نعمت الله کریاب یک عضو این جرگه در مورد به رادیو آزادی گفت: "این سفر که یک بخش مهم آن آوردن صلح و ثبات می‌باشد و پاکستان در این بخش بالای طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح تاثیر زیاد دارد، پس بالای این گروه‌ها کم‌ازکم فشار می‌آورد و این بار رئیس جمهور به گونه واضح از مقامات پاکستانی بخواهد که یا دشمنی کند و یا با افغانستان دست دوستی بدهد."

سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان در حالی صورت گرفته‌است که مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا سه‌شنبه هفته جاری در کابل روی اهمیت پاکستان در پروسه صلح افغانستان تأکید کرده گفت، اسلام آباد باید در این عرصه گام‌های عملی بردارد.

آقای پامپیو همچنان ابراز امیدواری کرده گفت، انتظار می‌رود که الی حدود دو ماه آینده با طالبان افغان یک توافق صلح صورت بگیرد.

در نزدیک به چهارونیم سال گذشته این دومین سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG