لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

امیدواری‌ شورای عالی صلح، به آغاز شدن گفتگوهای بین‌الافغانی


آرشیف/ یکی از نشست های صلح افغانستان در قطر
آرشیف/ یکی از نشست های صلح افغانستان در قطر

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اظهارات اخیر سرمنشی ناتو و مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا نشان دهنده آن است که دور هفتم گفتگوهای صلح زمینه ساز برای مذاکرات بین الاافغانی گردد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان گفت، به احتمال قوی سفر آقای غنی به پاکستان هم ارتباط به نشست دور هفتم گفتگوهای صلح داشته باشد.

او افزود: "اظهارات سرمنشی ناتو و آقای مایک پامپیو این همه نشان دهنده آن است که کشورهای منطقه و جامعه جهانی به این مطلب رسیده‌اند که در افغانستان صلح و ثبات باید تامین شود و مذاکرات بین الاافغانی شروع شود از این لحاظ شورای عالی صلح امیدوار است که دور هفتم به یک نتیجه ملموس و قابل قبول برسد."

به گفته آقای اوچقون، تمام کشورهای منطقه و فرا منطقه می‌خواهند تا مالکیت پروسه صلح به‌دست افغان‌ها باشد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که قطر روز شنبه میزبان دور هفتم مذاکرات صلح میان نماینده‌های ایالات متحده و طالبان مسلح است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته‌است که همه جوانب خواهان یک پروسه سریع صلح اند.

در عین حال، نیکولاس کی نماینده ملکی ناتو در افغانستان می‌گوید، برای دستیابی به صلح افغانستان فرصت اندک باقی مانده‌است.

همچنان مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا هم گفته‌است، واشنگتن توقع دارد که پیش از اول ماه سپتمبر یک توافق صلح در افغانستان به‌میان آید.

با این همه شماری از کارشناسان سیاسی دور هفتم گفتگوهای صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان را سرنوشت ساز و مهم می‌دانند.

وحید مژده یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، رهایی زندانیان طالب و سفرهای مقامات افغان به پاکستان و روسیه نشان دهنده ای انست که در این دور مشکل افغانستان حل خواهد شد.

او افزود: "از آزادی نه صد زندانی طالب گرفته الی سفر برخی مقامات افغان به رهبری آقای کرزی به مسکو و بعد از آن هم سفر سیاسیون افغان به پاکستان و همچنان سفر آقای غنی به پاکستان همه این‌ها تا حدی زیادی مربوط است به همین مسئله بسیار مهم که گفته می شود در دور هفتم رقم خواهد خورد."

آقای مژده همچنان گفت، ممکن است در دور هفتم گفتگوهای صلح میان نماینده‌های طالبان و امریکا زمان برای خروج نیروهای خارجی و همچنان تاریخ برای مذاکرات بین الافغانی هم در نظر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG