لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

امیدواری‌ به سخنان اخیر وزیر خارجه امریکا در مورد صلح افغانستان


مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

شورای عالی صلح افغانستان سخنان مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا در پیوند به صلح و آغاز دور هفتم مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌گان طالبان در قطر را امید بخش می‌خواند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این شورا روز چهارشنبه «۰۵ سرطان ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت، توقع دارند که دور هفتم مذاکرات در قطر سرآغاز گفتگوهای بین‌الافغانی شود.

او گفت: "مذاکرات مستقیم و رسمی می‌تواند که مشکلات‌را زودتر حل کند و به‌زودی به یک موافقه برسیم، ما امید داریم که مذاکرات نماینده‌گان طالبان و زلمی خلیل‌زاد در دور هفتم، به گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان بی‌انجامد."

غفور احمد جاوید سخنگوی شورای صلح
غفور احمد جاوید سخنگوی شورای صلح

وزیر خارجه امریکا روز سه شنبه به خبرنگاران در کابل گفت، انتظار دارد که توافق‌نامه صلح افغانستان تا کمتر از دو نیم ماه دیگر یعنی پیش از اول سپتمبر امضا شود.

مایک پامپیو در جریان سفرش به کابل هم‌چنان افزود، در گفتگوها با طالبان، به نهایی ساختن مسوده در مورد مبارزه با تروریزم خیلی نزدیک شده‌اند.

وی گفته است، تمامی چهار مورد گذشته یعنی مبارزه با تروریزم، حضور نیروهای بین‌المللی، گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس، در گفتگوها با طالبان مطرح است و توافق روی یک مورد به تنهایی ممکن نیست و به‌گفته وی تا هنوز هیچ چیزی نهایی نشده‌است.

وی گفت، زمانش فرا رسیده تا پاکستان با پروسه صلح افغانستان همکاری عملی داشته باشد.

این در حالیست که قرار است رئیس جمهور غنی، روز پنج‌شنبه پس از حدود چهار نیم سال برای دومین بار به اسلام‌آباد برود و با رهبری و مقام‌های آن کشور دیدار و گفتگو نماید.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری با فرستادن پیامی ویدیوبی به رسانه‌ها گفته است، بحث صلح در صدر گفتگوهای رهبری دو کشور قرار خواهد داشت.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

او گفت: "در این سفر به چهار موضوع تمرکز است؛

  • اتصال منطقه‌ای،
  • تجارت، ترانزیت
  • سرمایه‌گذاری در افغانستان و همچنان امنیت
  • و بحث روی صلح است

زیرا اکنون حکومت، مردم و جامعه جهانی آماده شده‌اند تا بحران ۴۰ ساله در کشور خاتمه یابد، پس باید دیده شود که کشور‌های منطقه از جمله پاکستان در این بخش چقدر آماده‌گی دارد و کمک کرده می‌تواند."

آقای غنی در آستانه این سفر گفته بود که برای گشایش فصل جدید میان افغانستان و پاکستان به اسلام‌آباد می‌رود تا همکاری‌ها، جاگزین "بی‌اعتمادی‌های دیرینه" شود.

آقای غنی در سال ۲۰۱۴ چند هفته پس از آغاز کار‌اش به حیث رئیس جمهور، به‌خاطر جلب همکاری‌های صادقانه پاکستان، به اسلام‌آباد رفته بود.

XS
SM
MD
LG