لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

چرا حکومت تا هنوز هیئت مذاکره کننده صلح با طالبان را مشخص نساخته‌است؟


آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان "چپ" و شماری از جنگجویان طالبان
آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان "چپ" و شماری از جنگجویان طالبان

حکومت افغانستان تا هنوز هیات مذاکره کننده صلح با طالبان را مشخص نساخته‌است.

در حالی که، دیروز یکشنبه، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که تا یک یا دو هفته دیگر مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان برگزار می‌شود اما حکومت افغانستان تا هنوز موفق نشده تا هیئت مذاکره کننده صلح با این گروه را تعیین کند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه به رادیو ازادی چنین گفت: "مسئله گزینش هیئت یکی از موارد مهم است در حال حاضر روی زمان مشخص ساختن این هیئت نمی‌توانم صحبت بکنم اما حکومت افغانستان در این زمینه با دقت برخورد می‌کند و تلاش‌های اصلی حکومت آوردن صلح و پایان جنگ است."

این در حالی است که صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه در نشست خبری گفت که تا دو هفته‌ی آینده گفتگوی رسمی حکومت افغانستان و گروه طالبان اغاز می‌شود و جرمنی این مذاکرات را زمینه سازی خواهد کرد.

طالبان تا کنون دوبار با سیاسیون افغان دیدار کرده‌اند، اما هرگونه مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده‌اند.

به تازه‌گی سهیل شاهین در صفحه تویتراش نوشته، گفتگو با جوانب افغان زمانی ممکن است که جدول خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در حضور شاهدان بین المللی اعلان شود.

اما آقای شاهین بار دیگر تاکید کرده‌است با حکومت دولت افغانستان، یا به گفته‌ی او اداره‌ی کابل، به عنوان حکومت گفتگو نخواهند کرد.

گروه طالبان هم اکنون سرگرم گفتگوهای دور هفتم با هیئت امریکایی در دوحه قطر اند، مرحله که زیاد خوش بینی‌ها را برای مقامات امریکایی ببار اورده و حتا گفته‌اند که ممکن به توافق دست یابند.

حکومت افغانستان، ماه‌ها پیش یک تیم ۱۲نفری را به رهبری عبدالسلام رحیمی، نماینده خاص رئیس جمهور و وزیر دولت در امور صلح، برای مذاکره با طالبان، معرفی کرد، اما ترکیب این هیئت، با انتقادات زیادی مواجه شد.

به‌دنبال آن حکومت تصمیم گرفت تا در ترکیب این هیئت، تغییر ایجاد کند و شورای عالی مصالحه در این زمینه چند بار رایزنی کرد اما بی نتیجه ماند.

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند تا زمانی‌که طالبان حاضر نشوند که وارد گفتگو با دولت افغانستان شوند، تعیین هیئت مذاکره کننده مفهومی ندارد.

احمد سعیدی در این باره گفت: "تعیین هیئت به‌خاطر مذاکره صلح وقتی معنی پیدا می‌کند که طالبان اعلان کنند که ما با دولت افغانستان مذاکره می‌کنیم اما آنان حالا هیچ حاضر نیستند و وقتی حاضر نباشند، مسخره خواهد بود که ما هیئت تعیین کنیم."

آقای سعیدی تاکید دارد، تا زمانی‌که جدول خروج نیروهای خارجی از افغانستان مشخص نشود و تفاهم میان امریکا و طالبان صورت نگیرد، این گروه هرگز حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG