لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

منبع: گفتگو میان امریکا و طالبان ممکن بدون نتیجه پایان یابد


آرشیف/ یک نشست در مورد صلح افغانستان در قطر این تصویر جنبۀ تزئینی دارد
آرشیف/ یک نشست در مورد صلح افغانستان در قطر این تصویر جنبۀ تزئینی دارد

دور هفتم گفتگوها میان نماینده‌های طالبان و امریکا در قطر ممکن امروز چهارشنبه بدون نشر اعلامیه پایان یابد.

این را یک منبع دیپلوماتیک به رادیو آزادی گفت و افزود که ملا برادر رئیس دفتر طالبان در قطر و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا صبح امروز در کلب دیپلوماتیک هوتل دوحه ملاقات داشتند.

در عین حال نظر محمد مطمئین آگاه سیاسی که این گفتگوها را از نزدیک تعقیب می‌کند به روز چهارشنبه در صحبت رادیو آزادی نظر مشابه در این زمینه مطرح کرد.

او افزود: "انتظار می‌رفت تا در دور هفتم مسودۀ ترتیب شده و زمینه برای تفاهمنامه مشترک فراهم شود یا امضأ گردد اما دیده می‌شود که طرفین هنوز هم به تصمیم نرسیده و ممکن این مذاکرات بدون تفاهمنامه پایان یابد."

به گفته آقای مطمئین نرسیدن به تفاهم در این دور، تاثیرات منفی روی دورهای بعدی نیز خواهد داشت.

اما آژانس خبری رویترز به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح نوشته‌است که گفتگوها در قطر به طور منظم آن جریان دارد ولی تا کنون به تصمیم نرسیده‌اند.

پنجمین روز دور هفتم گفتگوها میان نماینده‌های طالبان و امریکا که به‌روز شنبه آغاز شده بود امروز پایان چهارشنبه پایان خواهد یافت.

این نشست پیش از این امیدوار کننده خوانده شده‌است.

قرار است دوحه به روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده نیز میزبان مذاکرات بین‌الافغانی باشد که از سوی نهاد برگهاف برگزار می‌شود.

جرمنی با قطر مشرکاً این نشست را میزبانی می‌کنند.

مارکُس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان این نشست را برای رسیدن افغانستان به صلح فرصت مهم خوانده است.

مقام‌های امریکایی پیش از این ابراز امیدواری کرده بودند که با آغاز ماه سپتمبر سال روان میلادی خبر خوشی را در مورد صلح افغانستان بدست آورند.

XS
SM
MD
LG