لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

امیدواری‌ شماری از اشتراک کننده‌گان نشست بین افغان‌ها در قطر


آرشیف/ دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف/ دفتر سیاسی طالبان در قطر

شماری از اشتراک کننده‌گان نشست بین افغان‌ها در قطر امیدوار اند که این نشست راه را برای گفتگوی مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح باز کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، از هر پروسۀ که زمینه را برای گفتگوی مستقیم میان حکومت این کشور و طالبان مسلح فراهم کند حمایت می‌کند.

این را صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با اشاره به نشستِ بین افغان‌ها به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت.

قرار است این نشست دو روزه پس فردا یکشنبه در قطر آغاز شود.

صدیقی یکبار دیگر تاکید کرد که حکومت افغانستان به این نشست نماینده نمی‌فرستد.

او گفت: "کسانیکه دعوت هم شده‌اند، از ظرفیت‌های شخصی‌شان نماینده‌گی می‌کنند و به طور شخصی از سوی نهاد آلمانی دعوت شده‌اند. حکومت افغانستان اشتراک ندارد، بیبینیم که نتایج این نشست چه خواهد بود و کدام موارد آنجا مطرح می‌شود."

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در رابطه به آنچه پیشرفت بزرگ در هفتمین دَور گفتگو‌ها میان هیئت امریکایی و نماینده‌گان طالبان در قطر خوانده می‌شود می‌گوید که این گفتگو‌ها زمانی موثر خواهند بود که طالبان از سوی جامعه بین المللی و متحدین افغانستان تشویق شوند تا گفتگوی مستقیم را با حکومت این کشور آغاز کنند.

نشست بین افغان‌ها به روز‌های یکشنبه و دوشنبه هفته آینده به میزبانی قطر و جرمنی در قطر برگزار می‌شود.

مارکس پوتزل نماینده ویژۀ جرمنی برای افغانستان و پاکستان، این نشست را در زمینۀ رسیدن به صلح در افغانستان و اعتماد سازی میان اطراف دخیل در جنگ این‌کشور، مهم خوانده‌است.

پیش از این مسکو این گونه نشست را دوبار میزبانی کرده و در آن در کنار شماری از سیاسیون افغانستان، برخی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز اشتراک کرده بودند.

تا حال به نظر نمی‌رسد که نشست‌های مسکو به تقویت پروسه صلح افغانستان کمک کرده باشد.

  • حالا سوال این است که نشستِ قطر از نشست‌های گذشته چقدر متفاوت خواهد بود؟

مولوی عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان که به نشستِ بین افغان‌ها در قطر دعوت شده‌است، دیشب در صحبت با رادیو آزادی به این سوال این‌گونه پاسخ داد:

" من فکر می‌کنم که این یک نشست مقدماتی است، نشست ابتدایی است، بسیار مفید است، بسیار سودمند است، این نشست از یک طرف به هدف اعتماد سازی است و از طرف دیگر در جهت درک دیدگاه یک دیگر است و از سوی هم جستجوی راهکار‌ها است یا روش‌های است که ما را برساند به طرف مذاکرات مستقیم."

تنظیم کننده‌گان این نشست در مورد شمار اشتراک کننده‌ها چیزی نگفته اند اما برخی منابع به رادیو آزادی گفته اند که حدود ۶۰ تن در نشستِ بین افغان‌ها در قطر اشتراک خواهند کرد.

طالبان نیز برای اشتراک در این نشست آماده‌گی نشان داده‌اند.

این نشست پس فردا در حالی آغاز می‌شود که قطر میزبان هفتمین دور گفتگو‌ها میان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان نیز است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به رادیو آزادی گفت که این دَور گفتگو‌ها پس از شش روز، دیروز پایان یافت و به روز شنبه دوباره آغاز می‌شود.

شاهین پیش از این گفته بود که بحث‌ها میان دو طرف در راستای دستیابی به یک توافق صلح هشتاد درصد نهایی شده اند.

XS
SM
MD
LG