لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

حکومت و شماری از سیاسیون افغان در نشست بین‌الافغانی قطر شرکت نمی‌کنند


یکی از نشست‌های بین‌الافغانی سیاسیون افغان و نماینده‌های گروه طالبان مسلح در مسکو. May 30, 2019
یکی از نشست‌های بین‌الافغانی سیاسیون افغان و نماینده‌های گروه طالبان مسلح در مسکو. May 30, 2019

نشست بین‌الافغانی قطر تا چهار روز دیگر راه اندازی می‌شود، اما ترکیب اشتراک کننده‌های آن تا هنوز معلوم و مشخص نشده‌است.

حکومت افغانستان برای آن هیچ نماینده نمی‌فرستد. شماری از سیاسیون هم ظاهراً خود را از این نشست عقب کشیده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان شام سه‌شنبه یازدهم سرطان به رادیو آزادی گفت، حکومت خواهان صلحی است که منافع تمامی شهروندان در آن حفظ شود.

او گفت که با برگزاری چنین نشست‌ها مخالفت ندارند، اما خوشبینی سخنگوی ریاست جمهوری به نشست قطر، محتاطانه بود.

وی افزود: "ما خوشبین به تلاش‌ها و تعهد جامعه جهانی، کشورهای متحد ما به ویژه ایالات متحده امریکا، آلمان و سایر کشورهایی‌که تلاش دارند در حمایت مردم افغانستان، بالاخره پروسه صلح به یقین مبدل شده، استیم. اما تأکید می‌کنیم که یکی از اولویت‌های اصلی رئیس جمهور افغانستان پروسه صلح است و ما خواهان صلحی استیم که منافع تمامی مردم افغانستان در آن حفظ شود."

قرار است نشست بین‌الافغانی قطر از سوی نهاد "برگهاف" تنظیم شود. میزبانی آنرا قطر و جرمنی به صورت مشترک دارند.

مارکس پوتزل نماینده ویژه جرمنی برای افغانستان و پاکستان
مارکس پوتزل نماینده ویژه جرمنی برای افغانستان و پاکستان

مارکس پوتزل نماینده ویژه جرمنی برای افغانستان و پاکستان، این گفتگوها را یک فرصت مهم برای افغانستان جهت رسیدن به صلح خوانده‌است.

تا به حالا چندین مرتبه سیاسیون افغان با نماینده‌های طالبان دیده‌اند، اما در آن نشست‌ها، ابتکار به دست امریکا و یا اروپا نبود.

محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان که در نشست گذشته با شماری از سیاسیون به روسیه رفته بود، در نشست یکشنبه و دوشنبه در قطر اشتراک نمی‌کند.

قادرشاه سخنگوی آقای اتمر سه‌شنبه شب به رادیو آزادی گفت، آن‌ها از هر نشستی استقبال می‌کنند که به نفع صلح افغانستان باشد.

وی افزود: "می‌خواهیم در رابطه به آجندای این نشست و هم‌چنان کسانی که در آن اشتراک می‌کنند، معلومات بیشتری به دست آوریم. مطالعه ما جریان دارد. در این جلسه جناب اتمر و معاونین‌شان اشتراک نخواهند کرد."

نشست را بین‌الافغانی نام داده‌اند، زیرا شماری از سیاسیون، اعضای جامعه مدنی، فعالان و خبرنگاران در آن اشتراک خواهند کرد و با طالبان خواهند دید.

گزارش داده شده که شمار شرکت کننده‌ها شاید تا ۶۰ تن برسد.

عمر صمد آگاه امور سیاسی افغانستان است که در واشنگتن بسر می‌برد.

او در گفتگو با رادیو آزادی به نحوی از نشست ابراز خوشبینی کرد، زیرا در آن امریکا، اروپا و قطر دخیل اند.

آقای صمد تفاوت را با نشست‌های گذشته در مسکو و لاهور این گونه بر شمرد:‌ "تفاوت همین است که در این‌جا جامعه بین‌المللی در کُل تقریباً شامل است. حکومت‌های آلمان، قطر و امریکا در نشست نقش دارند. یقین دارم که با سایرین در منطقه این موضوع صحبت شده، هیچ کسی مخالفت نکرده. یک پروسه جدید را به راه انداختند بخاطری که ما افغان‌ها به خصوص سیاستمدارانی که در کابل نشسته اند، متأسفانه نتوانستند به یک اجماع بین‌الافغانی برسند."

پیش از این زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز دوشنبه دهم سرطان در تویترش نوشت که نشست قطر گام مهمی برای پیشرفت صلح در افغانستان است.

آقای خلیل‌زاد که سرگرم هفتمین دور گفتگو با نماینده‌های طالبان در دوحه است، ظاهراً هدفش را رسیدن به توافق صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه میزان امسال تعیین کرده‌است.

با تأکید حکومت افغانستان و ایالات متحده برای آغاز گفتگوهای رسمی صلح، طالبان تا هنوز هیچ تمایلی به آن نشان نداده‌اند.

وزیر خارجه امریکا در سفر هفته گذشته‌اش به کابل گفت که امیدوار است توافق صلح افغانستان تا پیش از ماه سپتمبر، یعنی کمتر از دو ماه دیگر امضا شود.

XS
SM
MD
LG