لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

نشست دوحه با توافق روی توقف خشونت‌ها به پایان رسید


جریان روز اول نشست بین‌الافغانی قطر
جریان روز اول نشست بین‌الافغانی قطر

نشست "دیالوگ بین‌الافغانی" با توافق در مورد توقف خشونت‌ها و ادامۀ گفتگو‌های صلح به پایان رسید.

تضمین امنیت تمامی مؤسسات عام‌المنفعه، جان و مال غیر نظامیان، تلاش برای رساندن تلفات ملکی به صفر و ادامۀ گفتگوهای صلح از مسایلی است که اشتراک کننده‌های این نشست رویش توافق کرده‌اند.

در مادۀ پنجم قطعنامۀ ۸ ماده‌ای که پس از بیش از ۱۴ ساعت بحث‌های عمیق در پایان نشست دوحه صادر شده، آمده است که امنیت مکاتب، مدارس و پوهنتون‌ها تضمین شود.

برخی نمایندگان طالبان در نشست "دیالوگ بین‌الافغانی" در دوحه
برخی نمایندگان طالبان در نشست "دیالوگ بین‌الافغانی" در دوحه

در فقرۀ اول این ماده آمده است که زندانیان کهن سال، بیمار و معیوب باید بدون قید و شرط آزاد شوند.

در قطعنامه گفته شده است که اشتراک کننده‌های نشست "دیالوگ بین‌الافغانی" روی کسب اطمینان در مورد تأمین حقوق زنان در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی در چارچوب ارزش‌های اسلامی توافق کرده‌اند.

بر اساس قطعنامه، برقراری صلح پایدار و سراسری در نتیجۀ مذاکرات همه شمول میان افغان‌ها ممکن است.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان دیشب در صحبت با رادیو آزادی برگزاری "دیالوگ بین‌الافغانی" را یک دست‌آورد بزرگ خواند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

آقای خلیل‌زاد می‌گوید: "همین که مجلس برگزار شد، خودش به نظر من یک موفقیت بزرگ است که افغان‌ها در یک اتاق باهم می‌نشینند، صحبت می‌کنند، درد‌ها و آرزوهای خود را با یکدیگر شریک می‌سازند. این یک گام حتمی و مهم بود. من بسیار خوشحال هستم که این گام عملی شد. من برای این کنفرانس موفقیت می‌طلبم و امیدوارستم."

نشست "دیالوگ بین‌الافغانی" به اشتراک ۷۱ تن از افغانستان و نماینده‌گان طالبان به روزهای یکشنبه و دوشنبه به میزبانی جرمنی و قطر برگزار شد.

شماری از اشتراک کنندگان زن در نشست بین‌الافغانی قطر در دیدار با زلمی خلیل‌زاد
شماری از اشتراک کنندگان زن در نشست بین‌الافغانی قطر در دیدار با زلمی خلیل‌زاد

این افراد را سیاستمداران به شمول زنان، مقام‌های پیشین حکومت افغانستان، اعضای شورای عالی صلح، چهره‌های جهادی سابق و اعضای جامعۀ مدنی تشکیل می‌دادند.

یک منبع حکومت افغانستان که نخواست نامش افشا شود، دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت، آن‌ها پیام خود را که برای آغاز فوری مذاکرات صلح مهم است، از طریق نمایندگان‌شان به نشست دوحه فرستادند.

در این نشست نادر نادری، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و از افراد نزدیک به رئیس جمهور غنی، عبدالمتین بیک، رئیس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی و شهرزاد اکبر، معاون شورای امنیت ملی نیز اشتراک کرده بودند.

XS
SM
MD
LG