لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

شکست پیهم تیم ملی کریکت افغانستان و ناامیدی نوجوانان کریکت‌باز


کودکان و نوجوانانی که در چمن حضوری در کابل کریکت بازی می‌کنند
کودکان و نوجوانانی که در چمن حضوری در کابل کریکت بازی می‌کنند

شکست پیهم تیم ملی کریکت افغانستان در مسابقات جام جهانی شماری از اطفال و نوجوانان که بالای سرک و در کوچه‌ها کریکت می‌کنند را ناامید ساخته است.

آنان می‌گویند که به تیم ملی کریکت در جام جهانی آرزوهای زیاد داشتند، اما بازیکنان افغان خلاف توقع آن‌ها بازی کردند و تمام مسابقات‌شان را در جام جهانی باختند.

این کودکان و نوجوانان که با شور و هیجان در میدان پر از خاک و گرد چمن حضوری کابل کریکت می‌کنند هر کدام آرمان و آرزوی بازی کردن به نماینده‌گی از کشور شان در مسابقات و میدان‌های جهانی کریکت مانند دیگر ستاره‌های بزرگ را دارند.

اما آنانیکه به این ارمان‌شان رسیده و لباس تیم ملی کریکت را بر تن کرده‌اند، تا چه حد توانسته اند در مسابقات جام جهانی کریکت دل این اطفال و نوجوانان را بدست بیاورند؟

سمیع‌الله نوجوان افغان حین کریکت در چمن حضوری در کابل
سمیع‌الله نوجوان افغان حین کریکت در چمن حضوری در کابل

تمیم ۱۳ ساله و سمیع‌الله ۱۶ ساله که به مشکل بیت و بال را گرفته اند و در چمن حضوری با رفقای‌شان کریکت می‌کنند، هرچند شکست‌های تیم ملی کریکت در جام جهانی آن‌ها را تا حدی ناامید کرده، اما آن‌ها هنوز هم کریکت را رها نمی‌کنند.

آنان می‌گویند: "این شکست بالای ما تأثیر زیاد گذاشته است، به‌خاطریکه باخت‌های پیهم انسان را غمگین می‌سازد، به‌خاطریکه این یک بازی عادی نبود بازی جام جهانی بود، این شکست‌ها جوانان را بسیار ناامید و دل‌شان را از کریکت سیاه کرده است که این چه شد."

"این شکست‌ها بالای روحیه ما و مردم تأثیر زیاد گذاشته است، آن‌ها پیهم شکست خوردند، قهرمانان افغانستان که این گونه شوند، پس از کی گله کنیم، کم از کم دل مرا شکستانده است."

دو تن از نوجوانان حین کریکت کردن در یک میدان خاکی در چمن حضوری در کابل
دو تن از نوجوانان حین کریکت کردن در یک میدان خاکی در چمن حضوری در کابل

به‌گفته تمیم وسمیع‌الله یک دلیل شکست تیم ملی در جام جهانی فرصت ندادن به بازیکنان توانمند می‌باشد که به باور این‌ها اگر به آن‌ها به اساس توانایی‌شان فرصت داده شود افغانستان می‌تواند در آینده از هر تیم بازی را برنده شود.

افغانستان در مسابقات جام جهانی کریکت سال ۲۰۱۹ که در شهر ولز انگلستان در میان ۱۰ تیم برتر راه اندازی شد بازی کرد، انگلستان جام جهانی را برد، اما افغانستان ۹ بازی خود را باخت.

مبصرین کریکت دلیل شکست پیهم تیم ملی کریکت افغانستان در این مسابقات را تغییر کپتان تیم، گروه بازی‌ها، عدم بلدیت افغان‌ها با میدان‌های بین‌المللی و درست نبودن فتنس می‌دانند.

شماری از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان در مسابقه با تیم ملی کریکت انگلستان در جام جهانی ۲۰۱۹ کریکت
شماری از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان در مسابقه با تیم ملی کریکت انگلستان در جام جهانی ۲۰۱۹ کریکت

از سوی دیگر نظیم‌جار عبدالرحیم‌زی مسئول پیشین کریکت داخلی کریکت بورد افغانستان و میدیا منیجر فعلی کریکت بورد می‌پذیرد که شکست پیهم تیم ملی در جام جهانی بالای روحیه اطفال و نوجوانان که آیندۀ خود را در کریکت می‌بینند تأثیر زیاد کرده‌است.

اما وی این تأثیرات را علاقه‌مندی زیاد آنان به کریکت می‌داند.

آقای عبدالرحیم‌زی می‌گوید: "هیچ شک وجود ندارد که این تأثیر زیاد دارد، توقع همه ما این بود که چند میچ (بازی، مسابقه) را برنده شویم، اما بدبختانه که برنده نشدیم، بالای آن‌هایی که تأثیر می‌کند، این را نشان می‌دهد که آن‌ها با کریکت چقدر علاقه دارند، اگر این کار از یک طرف باعث ناراحتی این‌ها می‌شود، اما روزیکه تیم ملی یک بازی را برنده شود، این‌ها بیشتر تشویق می‌شوند، من باورمند استم که هر قدر که تیم کارکرد خوب داشته باشد به همان اندازه بالای خوردسالان تأثیر مثبت می‌کند."

نوجوانان افغانان حین کریکت کردن در چمن حضوری در کابل
نوجوانان افغانان حین کریکت کردن در چمن حضوری در کابل

کریکت داخل کوچه یا به اصطلاح انگلیسی (ستریت کریکت) اساس هر بازیکن تیم ملی را تشکیل می‌دهد.

اما این تنها تمیم و سمیع نیستند که شکست‌های پیهم بازیکنان تیم کریکت در مسابقات جام جهانی آن‌ها را ناامید کرده‌است، بلکه همانند آن‌ها دیگر اطفال و نوجوانان هم وجود دارند که در شرایط دشوار در میدان‌های مملو از خاک و گرد کریکت می‌کنند و می‌خواهند که در آینده ستارۀ کریکت شوند.

XS
SM
MD
LG