لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

فدریکا موگرینی: نقض فاحش در برجام صورت نگرفته است


فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی
فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی می‌گوید، طرف‌های باقی ماندۀ معامله هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اقدامات تهران را نقض فاحش از تطبیق این موافقتنامه نمی‌دانند.

خانم موگرینی پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه ۱۵ جولای گفت، به همین دلیل طرف‌های اروپایی قصد ندارند تا میکانیزم حل اختلاف در برنامه جامع اقدام مشترک یا (برجام) را فعال کنند.

او که در بروکسل صبحت می‌کرد افزود، آن‌ها در مورد چگونگی ادامه کار برای حفظ کامل معاملۀ هسته‌ای با ایران بحث خوب داشتند.

خانم موگرینی گفت: "ما همۀ اقداماتی را که متأسفانه از سوی ایران انجام شده، پیدا کردیم و ارزیابی نمودیم. از ایران می‌خواهیم که دوباره به عملی کردن کامل این موافقتنامه برگردد. می‌خواهم به وضاحت بگویم، همه اقدامات تخنیکی که انجام یافته، برگشت پذیر اند."

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در ادامه گفت: "یادآوری می‌کنیم که همه گام‌ها به طور تخنیکی برداشته شده‌اند و آنچه که ما را متأثر می‌سازد، برگشت پذیر است."

خانم موگرینی گفت، از ایران هم دعوت کرده‌اند که گام‌های برگشت را بردارد.

وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه ۱۵ جولای در اجلاسِ در بارۀ چگونگی کمک به کاهش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده امریکا و هم‌چنان متقاعد ساختن ایران برای پایبند ماندن به تعهداتش به موافقت‌نامه هسته‌ای، بحث کردند. موافقت‌نامۀ که ایالات متحده از آن خارج شد و وضع تعزیرات بر ایران را مجدداً از سر گرفت.

وزرای خارجۀ اتحادیه اروپا تأکید کردند که اقدام ایران مبنی بر افزایش یورانیم غنی شده از حد تعیین شده در موافقت‌نامۀ هسته‌ای، همه توافق را نقض نمی‌کند.

ایران مطابق موافقتنامه اجازه دارد که ۳۰۰ کیلوگرام یورانیم را تا ۳.۶۷ درجه غنی سازد.

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا
جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا

در این حال، جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا گفت: "ما هنوز برای حفظ موافقتنامه وقت داریم."

او افزود، با آنکه واشنگتن متحد نزدیک بریتانیا است، اما لندن در مورد چگونگی پیشبرد بحران ایران، با ایالات متحده موافق نیست.

پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا حسن روحانی رئیس جمهور ایران تأکید کرد که کشورش برای گفتگو با ایالات متحده حاضر است، اگر امریکا به تعزیرات اقتصادی پایان دهد.

اما مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا، این پیشنهاد رئیس جمهور ایران را رد کرده و به روزنامۀ واشنگتن پُست گفت، این پیشنهادی است که حسن روحانی به جان کری وزیر خارجه سابق امریکا و بارک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور نیز کرده بود.

XS
SM
MD
LG