لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

واکنش‌ها به حملۀ روز جمعه در نزدیکی دروازۀ پوهنتون کابل


حمله روز جمعه در نزدیکی پوهنتون کابل واکنش‌های مختلف را برانگیخته است.

دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در کابل می‌گوید، حمله روز جمعه که در نزدیکی پوهنتون کابل رخ داد یک حمله عمدی به‌خاطر هدف قرار دادن تأسیسات تعلیمی بود که این اداره آنرا جنایت جنگی خوانده است.

سازمان ملل‌متحد در حساب تویترش نوشته است که بر اساس معلومات آن‌ها این حمله عمداً پوهنتون کابل را هدف قرار داده‌است.

امارات متحده عربی نیز وقوع این حمله را به شدت محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته است تا تأمین صلح و ثبات در جهان را یقینی سازند.

وزارت خارجه این کشور چند ساعت پس از وقوع حمله در نزدیکی پوهنتون در اعلامیۀ گفت که امارات متحده عربی علیه هر نوع خشونت، تروریزم و افراطیت است.

ایران کشور همسایه افغانستان نیز در رابطه به این حمله واکنش نشان داده و آنرا محکوم کرده‌است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در اعلامیه که روز جمعه نشر کرد، کشته شدن افراد ملکی در این حمله را محکوم کرد و با خانواده‌های قربانیان ابراز غمشریکی کرده‌است.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نه‌تنها که حمله روز جمعه نزدیک پوهنتون کابل، بلکه حمله روز پنجشنبه کندهار را نیز محکوم کرده‌است.

آقای عبدالله در صحفه فیس‌بوک خود این حملات را بزدلانه خوانده گفته است، این نشان داد که هیچ تغییری در تفکر تروریستی و خشونت باورانه طالبان به میان نیامده است.

در همین حال فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل در مورد حمله روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "حوالی ساعت هفت و نیم صبح امروز در مقابل پوهنتون کابل یک انفجار اتفاق افتاد، موتر نوع کرولا بوده و در داخل آن یک فرد مهاجم انتحاری وجود داشته است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مشخصاً هدف این‌جا نبوده و احتمالاً هدف جای دیگر بوده است."

آقای فرامرز اما نگفت، هدف مهاجم انتحاری کجا بوده‌است.

با آنکه نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در تویترش نوشته که بر اساس معلومات ابتدایی آن‌ها این حمله از سوی گروه طالبان انجام شده‌است، اما ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند گفته است که در این حمله دست ندارند.

با آنکه تلاش‌ها برای صلح افغانستان بیش از هر زمان دیگر شدت گرفته است، اما نقاط مختلف افغانستان شاهد نا امنی‌هاست.

XS
SM
MD
LG