لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

لندن: نفتکش بریتانیا در آب‌های عمان از سوی ایران توقیف شده‌است


کشتی نفتکش بریتانیا که از سوی ایران توقیف شده است.
کشتی نفتکش بریتانیا که از سوی ایران توقیف شده است.

در حالیکه تنش‌ها بین ایران، ایالات متحدهء امریکا و برخی کشورهای غربی ادامه دارد، بریتانیا توقف یک کشتی نفتکش این کشور را نکوهش کرده، می‌گوید، این کشتی بطور قانونی در آب های خلیج عمان در حرکت بود که توسط نیروهای ایرانی متوقف شد.

این اظهارت بعد از آن صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران انقلاب ایران دیروز ویدیوی را نشر کرد که در آن قایق‌های نظامی ایران دیده می‌شوند که به کشتی نفتکش بریتانوی نزدیک شده، عساکر نقاب پوش ایرانی از هلیکوپتر به داخل این کشتی دیسانت می‌شوند .

تحرکات اخیر در تنگه استراتژیک هرمز و حومه اطراف آن در خلیج فارس که یک منطقه خیلی مهم تردد کشتی‌های نفتکش است، تنش‌ها بین ایران و کشورهای غربی را بیشتر ساخته، هراس از بحران نظامی در منطقه را تشدید بخشیده و قیمت نفت و بیمه کشتی‌های نفتکش را در سرتاسر جهان افزایش داده است.

در جریان بیست و چهار ساعت گذشته شورای اضطراری حکومت بریتانیا دو بار برای بحث در مورد این رویداد جلسه کرد.

بعد از جلسه نخست این شورا، جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا گفت، تهران در یک مسیر خطرناک حرکت می‌کند و تهدید کرد که ایران با عکس العمل شدید لندن رو به رو خواهد شد.

بعد از نشست دوم شورای اضطراری حکومت بریتانیا، جرمی هانت گفت، بریتانیا می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد و بار دیگر تأکید کرد که توقیف کشتی نفتکش بریتانیایی توسط ایران در تخطی با قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.

جرمی هانت هم‌چنان گفت، وی در یک صحبت تلیفونی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ناراحتی عمیق اش را بخاطر این رویداد ابراز کرده است.

محمد جواد ظریف به همتای بریتانیایی اش گفته است، این کشتی قوانین بین المللی را پامال کرده و باید قبل از آزادی مراحل قانونی را طی کند.

نظر به گزارش رسانه‌ها، حکومت بریتانیا در یک نامه ارسالی به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشته است که این کشتی نفتکش در آب‌های قلمرو عمان بطور قانونی در حرکت بود که قوای ایرانی محاصره شد.

در نامه گفته شده که بریتانیا خواستار برخورد با ایران نیست، اما تهدید به کشتی‌هایی که در مسیر قانونی ترانزیت در حرکت اند، غیر قابل پذیرش و تحریک کننده است.

پینی موردانت وزیر دفاع بریتانیا هم بیستم جولای توقیف کشتی نفتکش بریتانوی "ستینا امپیرو" توسط ایران را یک اقدام خصمانه خوانده است.

قوای بحری شاهی بریتانیا به تاریخ چهارم جولای یک کشتی نفتکش ایران را به گمان این‌که بر خلاف تحریم های وضع شده بر سوریه نفت را به آن کشور انتقال می‌داد، در آبنای جبل الطارق توقیف کرد.

این حرکت را ایران نکوهش کرده، خواستار رهایی فوری این کشتی شد.

هم‌چنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تهدید کرد که در عمل متقابل یک کشتی بریتانیایی را توقیف خواهد کرد.

کشتی ایرانی گریس یک هنوز هم در ساحل منطقه جبل الطارق متوقف است و تحقیقات در مورد آن ادامه دارد.

الله مراد عفیفی پور، رئیس اداره بنادر و امور بحری ولایت هرمزگان ایران به تلویزیون آن منطقه گفته است، کشتی بریتانوی "ستینا امپیرو" در بندر عباس در توقیف قرار دارد و حالت صحی سرنشین های آن خوب است.

گفته می‌شود اکثر ۲۳ سرنشین این کشتی هندی اند، اما شهروندان روسیه و سایر کشور ها نیز در بین آنها شامل اند.

ایران ادعا می‌کند که این کشتی بریتانوی را بعد از یک حادثه با یک کشتی ماهی‌گیری ایرانی متوقف ساخته، اما بریتانیا این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG