لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷
فهرست ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
فهرست ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

آغاز کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان

به اساس تقویم انتخاباتی، امروز یکشنبه مبارزات انتخاباتی میان ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و برای ۶۰ روز ادامه می‌یابد.

به اساس تقویم انتخاباتی، امروز یکشنبه مبارزات انتخاباتی میان ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و برای ۶۰ روز ادامه می‌یابد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از همۀ نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواسته است تا بر اساس اصول و لایحۀ مصارف مبارزات انتخاباتی عمل کنند.

در این انتخابات به شمول محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، ۱۸ تن نامزد شده‌اند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان همچنان برای نامزدان ریاست جمهوری هشدار می‌دهد که اگر دارایی‌هایشان را ثبت نکرده و در مورد کمپاین‌هایشان در زمان معین گزارش ارائه نکنند در کنار جریمه نقدی ممکن از انتخابات حذف شوند.

۱۲:۴۸ ۶.۵.۱۳۹۸

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، فصل کمپاین انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان بسیار سرد آغاز شده‌است.

یوسف رشید رئیس این بنیاد در صحبت با رادیو آزادی دلیل آنرا رو در رو قرار گرفتن انتخابات و صلح و هم‌چنان عدم آمادگی نامزدان عنوان کرد.

اجمل تورمان خبرنگار رادیو آزادی مصاحبۀ را با آقای رشید انجام داده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم

۰۹:۲۷ ۶.۵.۱۳۹۸

قرار است فردا ۶ اسد ۱۳۹۸ کمپاین انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان رسماً آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از همۀ نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواسته است تا بر اساس اصول و لایحۀ مصارف مبارزات انتخاباتی عمل کنند.

در این انتخابات به شمول محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، ۱۸ تن نامزد شده‌اند.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، همه نامزدان باید در مبارزات انتخاباتی شان از منابع واضح استفاده کنند، منابع خارجی نباید داشته باشند، باید دارایی‌های شان را در کمیسیون ثبت کنند و حساب‌های بانکی واضح داشته باشند.

عبدالعزیز ابراهیمی به رادیو آزادی گفت: "خواهش ما از همه نامزدان ریاست جمهوری اینست که مطابق طرزالعمل‌ها، لوایح، قانون اساسی و قانون انتخابات عمل کنند. حامیان و کسانی‌که در تیم‌های انتخاباتی شان کار می‌کنند، باید اصول و فرهنگ شهر نشینی را مراعات کنند تا در کارزارهای انتخاباتی شان از نصب بنرها، پوسترها و سایر موادی که برای جلب حمایت مردم دارند، در محلاتی‌که باعث بی نظمی و از بین بردن زیبایی و صفایی شهر شود، اجتناب کنند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دیروز در اجلاس (بیست و ششم جولای) شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که به وضعیت افغانستان اختصاص یافته بود، یکی از نکات اساسی بحث‌ها بود.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد که تازه از کابل به نیویارک برگشته است به اجلاس شورای امنیت این سازمان گفت، افغانستان به تأمین صلح و امنیت اقتصادی شدیداً نیاز دارد.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

وی افزود: "در ۱۸ سال گذشته پیشرفت‌های مهم در افغانستان صورت گرفته است. انتخابات خیلی مهم در ماه سپتمبر صورت می‎گیرد. رؤسای کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان هر دو زنان اند."

اما به گفته امینه محمد، وضعیت در مناطق تحت کنترول طالبان نگران کننده‌است.

در این اجلاس شورای امنیت، روزمری دیکارلو معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح گفت، فراهم آوری امکانات یکسان برای همه نامزدان برای یک انتخابات با اعتبار خیلی مهم است.

خانم دیکارلو گفت: "ما از همۀ نامزدان و اطراف ذیدخل توقع داریم تا در زمینه اعتبار انتخابات مسئولیت شان را ادا کنند. سرنوشت موفقیت انتخابات افغانستان در دست رهبران سیاسی این کشور است. انتخابات با اعتبار به رئیس جمهور جدید صلاحیت می‌دهد تا همۀ مردم را در پروسه صلح یکجا سازد."

روزمری دیکارلو از کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان نیز خواست تا مردم افغانستان را از جزئیات این پروسه مطلع نگهدارند.

۰۹:۲۷ ۶.۵.۱۳۹۸

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان برای نامزدان ریاست جمهوری هشدار می‌دهد که اگر دارای‌هایشان را ثبت نکرده و در مورد کمپاین‌هایشان در زمان معین گزارش ارائه نکنند در کنار جریمه نقدی ممکن از انتخابات حذف شوند.

محمد قاسم الیاسی سخنگوی و منشی این کمیسیون روز شنبه در یک کنفرانس مشترک خبری گفت، نامزدان علاوه بر ثبت جایدادهای‌شان، در مورد منابع مالی‌شان در کمپاین‌های انتخاباتی نیز برای کمیسیون انتخابات گزارش شفاف و تکمیل ارائه کنند.

محمد قاسم الیاسی سخنگوی و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

آقای الیاسی می‌افزاید: "دارایی کاندیدان محترم ثبت باشد، گزارش‌های خود را ماه به ماه یعنی دو بار ارائه کنند، سقفی که برای‌شان تعیین شده بیش از آن حق ندارند کمپاین کنند، از اشخاص حقیقی چه میزان باید کمک دریافت کنند، بلافاصله گزارش باید داده شود که بیشتر از آن جریمه دارد."

به اساس تقویم انتخاباتی، قرار است فردا یکشنبه مبارزات انتخاباتی میان ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آغاز شود و برای ۶۰ روز ادامه یابد.

پس از آن ۴۸ ساعت روند سکوت است و بعداً به تاریخ ششم میزان انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در عین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، تمام نامزدان ریاست جمهوری دارای‌هایشان را نزد آنان ثبت کرده‌اند.

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت: "تمام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری دارایی‌های شانرا در کمیسیون انتخابات ثبت کرده‌اند در این مورد مقرره وجود دارد تا تمام نامزدان در وقت معین برای کمیسیون معلومات بدهند."

با این حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی، علاوه بر کمیسون‌های انتخاباتی از نهادهای مدنی، اداره‌های مربوط به رسانه‌های حکومت، کمک کننده‌های جامعه جهانی و نهادهای ناظر می‌خواهند تا به‌خاطر برگزاری یک انتخابات شفاف، بهتر و موفق ریاست جمهوری همه دست به دست هم داده کار نمایند.

۰۹:۲۶ ۶.۵.۱۳۹۸

کمتر از یک روز به آغاز کارزارهای انتخاباتی مانده است و قرار است ۱۸ نامزد انتخابات با آغاز مبارزات انتخاباتی‌شان بالای کرسی ریاست جمهوری با هم رقابت کنند.

اما آن چه مهم است چگونه‌گی تأمین امنیت جان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است.

بر بنیاد بند ششم ماده شصت و یکم قانون اساسی افغانستان اگر هر یکی از این نامزدان در جریان دور اول یا دوم رأی‌گیری و یا بعد از انتخابات و قبل از اعلام نتایج وفات می‌کند، انتخابات مجدد باید برگزار شود.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، برای تأمین امنیت هر نامزد و دو معاونین شان، سه سه موتر ضد گلوله توزیع شده‌است.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت روز شنبه ۵ اسد ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت، در کنار توزیع این موترها، تدابیر جداگانه امنیتی نیز اتخاذ شده‌است.

نصرت رحیمی سخنگوی

وی افزود: "ما برای‌شان موتر توزیع کرده‌ایم، برای هر کاندید یک لند کروزر زرهی و یک هایلکس توزیع شده البته این برای معاونین‌شان نیز صدق می‌کند، هم‌چنان ۹۰۰ محافظ برای کاندیداها تؤظیف شده‌است."

اما برخی از نامزدان از تسلیم شدن موتر‌های ضد گلوله تا حال خودداری کرده‌اند.

شهاب حکیمی می‌گوید، موتر‌های ضد مرمی با یک شرکت قرار داد شده که رانندگان آن از فلتر نهادهای استخباراتی نگذشته اند.

اما وزارت امور داخله این گفته‌ها را نادرست خوانده می‌گوید که تمام این رانندگان از ذره بین نهادهای کشفی و استخباراتی گذشته اند.

با این حال آقای حکیمی رسیدن محافظان امنیتی و برخی تدابیر دیگر را تأیید می‌کند: " تا امروز مکمل چیزی را نگرفته‌ایم، اما شروع کرده‌اند که تا حال پانزده سرباز را روان کردند، می‌گویند که بیست نفر دیگر هم می‌رسد، و دیگر این‌که اطراف خانه ما را از لحاط استحکامات امنیتی تدابیر گرفتند."

در این میان هستند برخی نامزدان دیگر که نمی‌خواهند محافظان امنیتی وزارت داخله آنان را تأمین امنیت کنند.

حکیم تورسن می‌گوید، پیشنهاد تیم انتخاباتی او این بوده که افراد را که او معرفی می‌کند باید به عنوان محافظ برای‌شان امکانات داده شود.

تورسن اما موتر‌های ضد گلوله را به دست آورده‌است.

وی گفت: "موتر صرف دو عراده تا حال برای ما داده شده و بقیه‌اش هم وعده شده‌است که شاید امروز یا فردا برای ما بدهند."

کارزار‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است به روز ششم ماه اسد آغاز شود.

پیش از این برخی تیم‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرده‌اند که به علت نبود امنیت نمی‌توانند تا در تمام مناطق افغانستان برنامه‌های‌شان را به مردم ارائه کنند.

اما وزارت داخله نسبت به تأمین امنیت کارزار‌های انتخاباتی اطمینان داده‌است.

در همین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» نیز به تأمین امنیت جان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تأکید می‌کند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان

یوسف رشید رئیس این بنیاد گفت: "پیش از مرحله رأی‌دهی اگر قتل صورت می‌گیرد چون انتخابات هنوز برگزار نشده بسیار جدی نیست، اما در روز رأی‌دهی و پس از آن این مسئله جدی می‌شود و تمام مسایل باید از سر شروع شود."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود.

نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند، حکومت باید امنیت آنرا جدی بگیرد چون به باور آنان امنیت در حال حاضر جدی‌ترین چالش در برابر روند برگزاری انتخابات است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG