لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

عبداللطیف پدرام: نظام سیاسی را "فدرالی افغانستان-خراسان" خواهم ساخت


آرشیف، عبدالطیف پدرام نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
آرشیف، عبدالطیف پدرام نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

تیم انتخاباتی «آزادی، عدالت و امنیت» به رهبری عبدالطیف پدرام مبارزات انتخاباتی‌اش را با شعار تغییر نظام سیاسی افغانستان آغاز کرد.

آقای پدرام روز پنجشنبه در اولین گردهمایی انتخاباتی خود در کابل گفت در صورت پیروزی نظام سیاسی افغانستان را فدرالی خواهد ساخت.

وی افزود: "ما جمهوری اسلامی فدرالی افغانستان – خراسان را می‌خواهیم، پس یک تفاوت بین ما و همه کاندیداها وجود دارد و آن این است که ما فدرالیست هستیم. افغانستان باید به زون‌های فدرال تقسیم شود. صلاحیت تصمیم‌گیری به مردم، محلات و واحدهای فدرال داده شود تا مردم مسایل سیاسی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را مدیریت کنند. فدرالیزمی را که تیم ما مطرح می‌کند، فدرالیزم قومی نیست."

نظام فعلی افغانستان ریاستی است که در آن بیشتر اختیارات در مرکز به‌ ویژه دفتر ریاست جمهوری متمرکز شده‌است.

اما در نظام فدرالی چنین نیست. در نظام‌ فدرالی کشور به مناطق مختلف فدرالی تقسیم می‌شود و هر واحد فدرالی دارای قدرت و صلاحیت تصمیم‌گیری است.

آقای پدرام می‌گوید در صورت پیروزی امنیت کشور را نیز محلی خواهد کرد؛ یعنی هر ولایت توسط نیروهای همان ولایت تأمین امنیت شود.

او هم‌چنین در بخش سیاست خارجی‌اش گفت در صورت پیروزی در انتخابات، خط دیورند به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت شناخته خواهد شد.

در همین حال برخی از حقوق دانان می‌گویند در شرایط فعلی نظام فدرالی در افغانستان عملی به نظر نمی‌رسد.

ودیر صافی یکی از این حقوقدانان می‌گوید برای تغییر نظام در اول نیاز است تا قانون اساسی از طریق لویه جرگه تغییر کند.

وی گفت: "البته کاندیداها می‌توانند برنامه‌های آینده خود را اعلان کنند و بگویند که اگر رئیس جمهور شد، کوشش می‌کند که نظام را فدرالی بسازد، اما در این شرایط تا زمانی که افغانستان به سوی پیشرفت نرود، تا زمانی که نیروهای خارجی از کشور بیرون نشوند، تا زمانی که یک حکومت واحد دارای وحدت ملی به وجود نیاید، آوردن فدرالی به این معناست که کشور را به چندین پارچه تقسیم می‌کنیم."

آقای صافی در باره اظهارات پدرام در باره خط دیورند می‌گوید او باید به تاریخ افغانستان مراجعه کند.

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نزدیک به بیست روز پیش آغاز شده و تا چهارم ماه میزان ادامه خواهد یافت.

در انتخاباتی که قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود، ۱۸تن نامزد شده‌اند؛ از آن جمله زلمی رسول به نفع محمد اشرف غنی انصراف داده است.

از میان این نامزدان، عبدالطیف پدرام تنها کسی است که تا حال به تغییر نظام از ریاستی به فدرالی تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG