لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

نگرانی‌ها از به‌کارگیری امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی


عکس‌ها و فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عکس‌ها و فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

استفاده از امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی، شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را نگران ساخته است.

آنان می‌گویند که هرگاه دسته‌های انتخاباتی حاکم به استفاده ازامکانات دولتی ادامه بدهند، در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری، بحران‌های جدید به میان خواهند آمد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی به تازه‌گی در این بخش از ثبت ۲۷ شکایت خبر داده می‌گوید که بیشترین بخش شکایت‌های ثبت شده به سه یا چهارتیم های انتخاباتی پرنفوذ برمی‌گردد.

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ، دسته‌های انتخاباتی دولت‌ساز و ثبات و همگرایی را در راه‌اندازی مبارزات شان به استفاده از امکانات دولتی متهم می‌کنند.

آنان می‌گویند که استفاده از امکانات دولتی، می‌تواند بی‌طرفی انتخابات آینده را زیر سوال ببرد.

عارف کیانی مشاور مطبوعاتی رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، روز پنجشنبه ۳۱ اسد به رادیوآزادی گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی باید هرچه زودتر برای جلوگیری از ادامۀ این خلاف‌ورزی صدا بلند کنند. او در ادامه افزود "استفادۀ ظالمانه از امکانات دولتی، افتتاح پروژه‌های تکراری، حیف و میل میلیون‌ها افغانی از سوی رئیس جمهور در این اواخر به نام روز استقلال، چیزی است که ما را سخت نگران ساخته است."

به همین گونه بنیاد انتخابات آزاد وعادلانۀ افغانستان یا فیفا نیز در این بخش نگرانی خود را دارد، مسئولان این بنیاد می‌گویند که استفاده از امکانات دولتی به شفافیت انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری آسیب می‌رساند.

همچنان حضور اعضای دسته‌های انتخاباتی در جلسات دولتی به عنوان تخطی از‌ قانون خوانده می‌شود.

حضور امرالله صالح و دیگر اعضای دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی در برخی از جلسات امنیتی، نشست امنیتی مونیخ در ماه فبروری و قبل از آن در نشست سازمان کشورهای اسلامی در عربستان سعودی و همچنان در اقدام اخیر در مراسم افتتاح قصردارلامان موضوعاتی هستند که خشم برخی از نامزدان را برانگیخته است.

شماری از این نامزدان می‌گویند که آقای صالح و برخی اعضای دیگر دسته انتخاباتی دولت‌ساز باید به نماینده‌گی از دستۀ انتخاباتی شان در این گونه جلسات سهم نگیرند، اما مرضیه راحت حافظی یک سخنگوی تیم دولت‌ساز به رادیوآزادی گفت، "تیم دولت‌ساز در هر نشست سهم نمی‌گیرد، به جز مسایل ملی، باید ما برای شما بگوبیم که شب گذشته در مراسم افتتاح قصر دارلامان به تمام سیاسیون و نامزدان کارت دعوت داده شده بود، اما آن‌ها نیامدند و این مشکل یه خودشان بر می‌گردد."

در این حال انتقادها بر دستۀ ثبات و همگرایی اینست که با حضور صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده کرده اند.

اما دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکترعبدالله عبدالله اتهامات وارد شده را نمی‌پذیرد.

در این حال کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز از ثبت ۲۷ شکایت دراین بخش، درمدت یک ماه گذشته سخن میزند.

قاسم الیاسی عضو این کمیسیون دراین مورد به رادیوآزادی گفت:"تا کنون ۲۷شکایت ثبت شده است که ۱۳شکایت در کابل و بقیۀ آن در ولایت‌های دیگر می‌باشد و این شکایت‌های ثبت‌شده بالای سه تا چهارتیم‌های پرنفوذ می‌باشد."

اما آقای الیاسی از این دسته‌های انتخاباتی نام نمی‌گیرد.

این انتقادها از شماری دسته‌های انتخاباتی در حالی صورت می‌گیرند که حقوق‌دانان حضور اعضای دسته‌های انتخاباتی در نشست‌های دولتی و استفاده از امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی را غیرقانونی می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG