لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

وزیر خارجه ایران روی توافق هسته‌ای با مقامات فرانسه گفتگو می‌کند


جواد ظریف وزیر خارجه ایران
جواد ظریف وزیر خارجه ایران

جواد ظریف وزیر خارجه ایران وارد شهر ساحلی بیاریتز فرانسه شده‌است، جاییکه در آن رهبران کشورهای جی هفت یا هفت کشور صنعتی جهان به شمول رئیس جمهور امریکا جلسه دارند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ناوقت دیروز در یک پیام تویتر نوشت: "جواد ظریف به بیاریتز رسیده‌است تا گفتگوها در مورد اقدامات اخیری‌که میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه صحبت شده آنرا ادامه دهد."

اشاره موسوی به تلاش‌ها جهت حفظ توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهان است.

گفته شده است آقای ظریف دیروز یکشنبه با رسیدنش به بیاریتز مستقیماً برای دیدار با همتای فرانسوی‌اش ژان لو دریان رفت. جزییات این دیدار تا حال افشا نشده‌است.

موسوی این را هم گفته است کدام پلان برای دیدار با هیئت امریکایی وجود ندارد.

ریاست جمهوری فرانسه تأیید کرده که ظریف در بیاریتز است و برنامۀ برای گفتگو میان هیئت‌های امریکا و ایران موجود نیست.

قبل از ین امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تعهد کرد در هفته‌های آینده گفتگوها با ایران را ادامه خواهد داد و تلاش خواهد شد، تنش‌های موجود روی برنامه هسته‌ای ایران از میان برداشته شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

مکرون این اظهارات را در حاشیه نشست دیروز بیاریتز دو روز بعد از آن ابراز داشت که با وزیر خارجه ایران در پاریس ملاقات کرد.

زمانی‌که دیروز از دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد حضور وزیر خارجه ایران در بیاریتز سؤال شد او گفت در مورد تبصره نمی‌کند.

ولی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز گفت رهبران جی هفت به روز شنبه در مورد ایران بحث نموده و روی دو نکته توافق داشتند.

وی افزود: "ما دیروز بحث در مورد ایران داشتیم، این ما را قادر ساخت روی دو چیز توافق نماییم، یکی این‌که هیچ عضو جی هفت نمی‌خواهد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد دوم این‌که همه اعضای جی هفت خواهان ثبات و امنیت منطقه می‌باشند و ایران باید در فعالیت‌های دخیل نشود که می‌تواند ثبات منطقه را متضرر سازد.

بعد از آنکه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه می سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، روابط واشنگتن و تهران تیره شده‌است.

بعد از از سرگیری تحریمات بیشتر بر ایران، تهران از بعضی تعهداتی که در توافق‌نامه هسته‌ای شامل اند تخطی کرده‌است که این موضوع منتج انتقادات شدید امضا کنندگان اروپایی این موافقتنامه شده‌است.

چند حادثه اخیر در خلیج فارس منتج به تیره تر شدن روابط ایران و امریکا شد.

امضا کنندگان اروپایی موافقتنامه هسته‌ای ایران خواهان نجات این توافق اند و رئیس جمهور مکرون تلاش‌ها برای از میان برداشتن تنش‌های موجود در این مورد را رهبری می‌کند.

از قول یک دیپلومات فرانسوی گزارش شده که گفته است، رهبران جی هفت مکرون را وظیفه داده‌اند با ایران صحبت نموده و این پیام را به تهران برساند که از افزایش تنش‌ها جلوگیری کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG