لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

اظهارات اخیر دونالد ترمپ و تأثیرات آن بر روند مذاکرات جاری امریکا و طالبان


مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان در دوحه
مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان در دوحه

در حالی‌که همه منتظر نهایی شدن معامله میان ایالات متحده و طالبان هستند، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به تازگی گفته است، شمار نیروهایش را در افغانستان به ۸۶۰۰ می‌رساند.

ترمپ روز پنجشنبه (هفتم سنبله) در گفتگو با رادیو فاکس نیوز گفت که حتی در صورت رسیدن به یک توافق با طالبان حضور خود را در افغانستان حفظ خواهند کرد.

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان مستقرند که عمدتاً نیروهای افغان را در جنگ در برابر طالبان و گروه تندرو داعش کمک می‌کنند و آنان را آموزش می‌دهند.

این سخنان ترمپ در حالی است که، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان تلاش دارد پیش از اول ماه سپتمبر با طالبان به یک توافق دست یابد.

روند صلح در دوحۀ قطر، در افغانستان با امیدواری و نگرانی دنبال می شود.

کریم خرم رئیس پیشین دفتر ریاست جمهوری دوره‌ی حامد کرزی، به این باور است که اظهارات دونالد ترمپ ضد و نقیض اند.

وی گفت: "این سخنان رئیس جمهور ترمپ با سخنانِ متناقض است که قبلاً خودش از خروج شمار زیاد از نیروهایش از افغانستان سخن زده بود. مسئله دوم این‌که مقام‌های امریکایی در باره صلح حرف‌های متضاد می‌زنند در حالی‌که شرط طالبان خروج نظامیان امریکایی از افغانستان است و مردم تاکنون از محتوای توافقی که میان طالبان و امریکایی‌ها صورت گرفته چیزی نمی‌دانند."

از سوی هم شماری از نامزدان ریاست جمهوری بدین باور اند که با مبهم بودن گفتگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان در قطر سرنوشت افغانستان نیز در تاریکی مانده است.

احمد ولی مسعود نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
احمد ولی مسعود نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

احمد ولی مسعود یکی از این نامزدان به رادیو آزادی گفت: "در مجموع سیاست امریکا متناقض است و مردم نمی‌دانند که امریکا در افغانستان به دنبال چیست، درست است که موضوع صلح مطرح است؛ اما واقعاً با کدام راهکار و یا سیاست، یکبار از خروج نظامیان سخن زده می‌شود و بار دیگر از ماندن، اینجا ما یک زعامت ملی داریم که در واقع می‌تواند به چالشِ که در برابر افغانستان وجود دارد بر حل آن بپردازد."

با وجود این نگرانی‌ها مقامات امریکایی می‌گویند که حمایت این کشور از نیروهای افغان ادامه می‌باید.

زلمی خلیلزاد در حساب توییترش نوشته است که هیچکس باید با تبلیغات تهدید یا فریب داده نشود.

وی گفته است که ما حالا از نیروهای افغان دفاع می‌کنیم و پس از یک توافق با طالبان هم چنین خواهیم کرد.

از سوی دیگر جنرال جوزف دانفورد در مقر وزارت دفاع امریکا دیروز به خبرنگاران گفت: "وقتی‌که من در بارۀ افغانستان فکر می‌کنم در بارۀ دو چیز فکر می‌کنم، اول این‌که ما نمی‌خواهیم که این کشور یک پناهگاهی باشد که از آن‌جا کشور ما، مردم امریکا و متحدین ما ممکن تهدید شوند. و دیگر این‌که ما برای افغانستان و مردمش صلح و آرامی می‌‌خواهیم."

این در حالیست که طالبان همواره خواهان خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شده‌اند.

زلمی خلیلزاد نماینده‌ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را یکی از چهار موضوع اصلی مورد بحث میان طالبان و امریکا گفته‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا

اما حالا با اظهارات تازه‌ی رئیس جمهور ترمپ احتمال ادامه‌ی حضور هزاران سرباز امریکایی در خاک افغانستان وجور دارد. برخی از ناظران به این باور اند که این حرف دونالد ترمپ سبب طولانی‌تر شدن و پیچیدگی گفت‌وگوهایی که انتظار می‌رفت سه روز پیش به پایان برسد، شده‌است.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر روز پنجشنبه (۷ سنبله) در حساب توییترش نوشته بود که در گفت‌وگوها میان هیئت امریکایی و نماینده‌های گروه طالبان در پیوند به موضوعات مهم پیشرفت‌های صورت گرفته اما از جزئیات این پیش‌رفت‌ها چیزی نگفته است.

دفتر سیاسی طالبان در این باره که آیا ماندن بخش زیادی از سربازان امریکایی در افغانستان در توافق دو طرف جا خواهد داشت و یا نه تا کنون اظهار نظر نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG