لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

یک منبع طالبان: هدف از مذاکرات قطر ختم حضور نیروهای امریکایی است نه کاهش آنها


نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

با آنکه حکومت افغانستان اظهارات اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در مورد حفظ هزاران نیروی امریکایی در افغانستان را استقبال کرده است اما یک منبع طالبان می‌گوید، این اظهارات میتواند بالای فضای مذاکرات جاری میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان تاثیر منفی کند.

این منبع طالبان در قطر که بخاطر حساس بودن موضوع نخواست نامش گرفته شود روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی روی خواست دیرینه گروه طالبان که خروج کامل نیرو های خارجی از افغانستان است تاکید کرد.

او گفت که هدف از مذاکرات نماینده های طالبان در قطر با هیئت امریکایی پایان بخشیدن به حضور نیروهای خارجی در افغانستان است نه کاهش شمار آنها که ترمپ گفته است.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه در گفتگو با رادیوی فاکس نیوز گفت که در صورت توافق با طالبان هم، هشت هزار و ششصد نیروی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، به گفته او، این حضور نیروها بستگی به وضعیت دارد.

ایالات متحده امریکا در حال حاضر حدود چهارده هزار نظامی در افغانستان دارد که بر اساس اظهارات تازه ترمپ پنج هزار آنها این کشور را ترک خواهند کرد.

اما ترمپ نگفت که این نیروها چه زمانی از افغانستان خارج خواهند شد.

او همچنان بالای حضور چشمگیر استخبارات و نظامیان کشورش در افغانستان تاکید کرد.

نماینده های گروه طالبان در قطر همواره گفت‌وگو روی جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را یکی از مسایل کلیدی این مذاکره خوانده اند.

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان اظهارات رئیس جمهور ترمپ در پیوند به حفظ هشت هزار و ششصد نیروی امریکایی در افغانستان را مورد استقبال قرار داد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری شام پنج‌شنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "حضور نیروهای خارجی یک مورد بسیار مهم برای ثبات دوامدار و صلح پایدار افغانستان است. ما نیاز داریم که مشترکاً با این تهدید مبارزه کنیم. هنوز حتی بعد از یک سال که گفتگوهای مستقیم امریکا با طالبان ادامه داشته، ما هیچ نوع نتیجۀ را شاهد نبودیم که باعث کم شدن تهدیدات شده باشد. یعنی هنوز هم تهدیدها پا برجا و بالقوه است."

نهمین دور مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده های طالبان در قطر بتاریخ ۲۲ اگست آغاز شد.

با آنکه دو طرف گفته اند که در این دور به یک توافق نهایی نزدیک شده اند اما تاکنون جزئیات بیشتر در این مورد با رسانه ها شریک نساخته اند.

چهار موضوع در این مذاکرات تا کنون مورد بحث قرار گرفته، خروج نیروها از افغانستان، ضمانت‌های مبارزه با تروریزم از جانب طالبان، گفت‌وگو و مذاکره بین‌الافغانی و آتش‌بس فراگیر و همیشگی.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزرات خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته است، تا بر هر چهار موضوع توافق نشود، هیچ چیزی نهایی نیست.

XS
SM
MD
LG