لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

دونالد ترمپ: ۸۶۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند


یک فرمانده امریکایی در حال صحبت با شماری از نیروهای این کشور در جنوب‌غرب افغانستان. June 20, 2017
یک فرمانده امریکایی در حال صحبت با شماری از نیروهای این کشور در جنوب‌غرب افغانستان. June 20, 2017

رئیس جمهوری امریکا از کاهش نظامیان کشورش در افغانستان خبر می‌دهد اما روی حضور دوامدار هزاران سرباز امریکایی تأکید می‌ورزد.

دونالد ترمپ روز پنجشنبه (هفتم سنبله) در گفتگو با رادیوی فاکس نیوز تأیید کرد که شمار نظامیان کشورش در افغانستان تا هشت هزار و شش صد تن کاهش می‌یابد.

اما به گفته ترمپ، استخبارات و نظامیان امریکایی به گونه چشم‌گیر در افغانستان حضور خواهند داشت.

رئیس جمهور امریکا گفت که در صورت توافق با طالبان هم، ۸۶۰۰ نیروی این‌کشور در افغانستان باقی خواهند ماند و این حضور بسته‌گی به وضعیت دارد.

از دونالد ترمپ این هم پرسیده شد که اگر گروه‌های تروریستی، باز هم ایالات متحده را از افغانستان هدف قرار دهند، چه خواهد شد؟

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا

ترمپ پاسخ داد: "امریکا با قدرتی باز خواهد آمد که کسی مانندش را ندیده است." اما وی گفت که فکر نمی‌کند چنین چیزی واقع شود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان تصمیم دونالد ترمپ را برای حفظ نیروها، بجا و مؤثر می‌داند.

اما صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری شام پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در یک سال گذشته و با ادامه چندین دور گفتگو میان امریکا و طالبان، وضعیت افغانستان تغییر نکرده است.

وی افزود:"حضور نیروهای خارجی یک مورد بسیار مهم برای ثبات دوامدار و صلح پایدار افغانستان است. ما نیاز داریم که مشترکاً با این تهدید مبارزه کنیم. هنوز حتی بعد از یک سال که گفتگوهای مستقیم امریکا با طالبان ادامه داشته، ما هیچ نوع نتیجۀ را شاهد نبودیم که باعث کم شدن تهدیدات شده باشد. یعنی هنوز هم تهدیدها پا برجا و بالقوه است."

دونالد ترمپ هنگامی در مورد حفظ هزاران نیروی کشورش در افغانستان سخن گفته که نهمین دور گفتگوها میان ایالات متحده و طالبان به مراحل نهایی‌اش نزدیک شده‌است.

با آنکه اعلامیه رسمی از هر دو جانب در مورد پایان دور نهم گفتگوها تا هنوز نشر نشده اما یک منبع در ریاست جمهوری افغانستان که می‌خواهد نامش گرفته نشود، شام پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، امروز "جمعه" با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل دیدار کند.

پیش از این هم انتظارهای وجود داشت که آقای خلیل‌زاد در یک فرصت زود، متن توافق‌نامه با طالبان را با رئیس جمهوری افغانستان شریک می‌سازد.

ایالات متحده امریکا در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نظامی در افغانستان دارد.

بر اساس آنچه دونالد ترمپ می‌گوید، حفظ هشت ۸۶۰۰ نیرو در افغانستان به معنای بیرون کردن بیش از پنج هزار نظامی آن کشور خواهد بود.

اما ترمپ نگفته که این نیروها چه زمانی افغانستان را ترک خواهند کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حضور نیروهای بین‌المللی بستگی به وضعیت امنیتی دارد.

وی افزود: "در گفتگوهایی‌که حکومت افغانستان با ایالات متحده امریکا داشته، حضور نیروهای امریکایی و کاهش آن‌ها، بسته‌گی به شرایط دارد. در حال حاضر طالبان بزرگترین تهدید برای امنیت ملی امریکا و افغانستان هستند."

تا هنوز طالبان در مورد اظهارات تازه رئیس جمهوری امریکا برای حفظ بیش از هشت هزار نیروی کشورش در افغانستان واکنش نشان نداده‌اند.

اما خروج کامل نظامیان امریکایی، مهم ترین شرط طالبان در نُه دور گفت‌وگوها بوده‌است.

به اساس گزارش خبرگزاری اسوشتید پرس، پیش از این وزارت دفاع امریکا برنامه کاهش نظامیان تا مرز هفت هزار تن را ارزیابی می‌کرد اما حالا با اظهارات تازه دونالد ترمپ، بحث خروج نیروها از افغانستان، وارد یک مرحله تازه و در عین حال پیچیده شده‌است.

XS
SM
MD
LG