لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

سرپرست‌های وزارت‌های دفاع و داخله به کندز رفتند


سرپرست های وزارت های دفاع و داخله در شهر کندز
سرپرست های وزارت های دفاع و داخله در شهر کندز

اسدالله خالد و مسعود اندرابی سرپرست وزیران دفاع و داخله به دنبال حمله دیشب طالبان به حومه‌های شهر کندز وارد این شهر شدند.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید با ورود این مقام‌های ارشد به شهر کندز، وضعیت تغییر کرده است.

وی گفت: "وزیر دفاع و وزیر داخله پس از چاشت امروز به خاطر کنترول وضعیت به کندز سفر کردند و فعلاً در همان ولایت هستند و نسبت به ساعات قبل وضعیت در کندز خیلی تغییر کرده و همه چیز به حالت عادی برگشته است."

اما امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز این ادعای سخنگوی وزارت دفاع را رد می‌کند و می‌گوید که طالبان از دیشب تا حال از حومه‌های شهر عقب زده نشده‌اند.

آقای ولی ادعا می‌کند که طالبان در حدود یک کیلومتری میدان مرکزی شهر کندز موضع دارند.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی قندوز
امرالدین ولی عضو شورای ولایتی قندوز

وی می‌گوید: "گپ از کیلومتر گذشته و شاید کمتر از یک کیلومتری داخل شهر طالبان حضور دارند. در مدیریت مبارزه با مواد مخدر، سره میاشت، حوزه سوم پولیس، شفاخانه حوزوی، تولی پولیس شاهراه و چرخاب طالبان حضور دارند و جنگ جریان دارد."

از سوی دیگر فاطمه عزیز، نماینده کندز در مجلس نمایندگان به رادیو آزادی می‌گوید که در جریان درگیری‌های دیشب تا حال طالبان، نظامیان و غیر نظامیان تلفاتی را متقبل شده‌اند.

او اما در باره آمار این تلفات توضیحی نداد.

وی افزود: "طالبان در ساحه نابود نشده‌اند. عملیاتی که صورت گرفته، تعداد زیادی از افراد طالبان، نظامیان و غیر نظامیان هم تلفات دارند."

نیکولاس کی نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان حمله طالبان بر شهر کندز را نکوهش کرده‌است.

او در پیام توییتر خود امروز گفته است که شورشیان یکبار دیگر جان غیرنظامیان را با خطر روبرو کردند.

او ضمن قدردانی از کارکرد نیرو‌های امنیتی افغان در عقب زدن این حمله از ادامه حمایت ناتو با این نیرو‌ها برای برقراری صلح و امنیت اطمینان داده است.

همچنان رئیس جمهور افغانستان حمله طالبان مسلح بالای شهر کندز را شدیداً محکوم کرده و آنرا در تناقض با گفتگو‌های جاری صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر خوانده است.

ارگ ریاست جمهوری امروز ۳۱ اگست به نقل از رئیس جمهور محمد اشرف غنی در یک اعلامیه نوشته است که طالبان با هدف قراردادن ساحات مسکونی، مکان‌های عام المنفعه و سپر قراردادن مردم عام ارادۀ‌شان را برای دوام جنگ آشکار ساخته‌اند

افراد مسلح مربوط به گروه طالبان دیشب از سه طرف به شهر کندز حمله کردند. بر اساس گزارش‌ها، درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان هنوز ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان گفته که طالبان از چندین ولایت به شهر کندز هجوم آورده‌اند.

روح‌الله احمدزی سخنگوی این وزارت روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که این حمله طالبان در جواب عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایت بدخشان صورت گرفته است.

احمدزی می‌گوید که طالبان می‌خواهند با این حمله توجه نظامیان افغان را از بدخشان به مناطق دیگر جلب کنند.

به گفته او، عملیات همزمان در بدخشان و کندز علیه طالبان ادامه خواهد یافت.

گروه طالبان چهار سال پیش توانسته بود که برای مدت کوتاهی کنترل شهر کندز را به دست گیرد. پس از آن این گروه بارها تلاش کرده که به این شهر حمله کند.

XS
SM
MD
LG