لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

دفتر سیاسی طالبان در قطر نام‌های ۵ هزار زندانی‌شان را به زلمی خلیل‌زاد سپرده‌است


فهرست زندانیان طالب که یک منبع امنیتی در دسترس رادیو آزادی قرار داده‌است.
فهرست زندانیان طالب که یک منبع امنیتی در دسترس رادیو آزادی قرار داده‌است.

یک منبع آگاه دیپلماتیک به رادیو آزادی می‌گوید، دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر نام‌های پنج هزار زندانی خود را به زلمی خلیل‌زاد سپرده‌است.

اما مولوی قلم‌الدین رئیس حرکت انقلاب اسلامی و عضو پیشین طالبان می‌گوید، در مجموع نام‌های ۱۰۵۰۰ زندانی طالبان به زلمی خلیل‌زاد سپرده شده و قرار است در کتگوری اول پنج هزار زندانی بیمار و مسن بر اساس توافق میان طالبان و امریکا آزاد شوند.

آقای قلم‌الدین روز پنجشنبه «۱۴ سنبله ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت، متن توافق‌نامه امریکا و طالبان شامل این لیست هم می‌شود.

او در ادامه افزود: "در این باره بحث شده، لیست‌ها اول به قطر و بعداً به زلمی خلیل‌زاد سپرده شده است، برای حسن نظر و تحقق صلح پس از توافق صلح میان امریکا و طالبان، زندانیانی که نزد طالبان نیز اند آزاد می‌شوند، از طرف دولت نیز در مرحلۀ اول پنج هزار زندانی آزاد می‌شوند."

طالبان محلی در مناطقی از افغانستان
طالبان محلی در مناطقی از افغانستان

در همین‌حال، یک منبع امنیتی که به‌خاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد از وی نام برده شود، برخی معلومات و اسناد را به رادیو آزادی سپرده است که نشان می‌دهد دفتر سیاسی طالبان در قطر به زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان فهرست ۵۰۰۰ زندانی را سپرده است.

این منبع امنیتی یک پیام صوتی منسوب به مولوی ترابی مسئول کمیسیون زندان‌های طالبان را نیز به رادیو آزادی داده است که مولوی قلم‌الدین نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید که صدای مولوی ترابی است.

فهرست زندانیان طالب که یک منبع امنیتی در دسترس رادیو آزادی قرار داده‌است.
فهرست زندانیان طالب که یک منبع امنیتی در دسترس رادیو آزادی قرار داده‌است.

در این پیام، آقای ترابی به مسئولان ولایتی طالبان می‌گوید که این زندانیان بدون مداخلۀ حکومت، در چهار مرحله آزاد خواهند شد.

او می‌افزاید: "دو موضوع را در نظر بگیرید؛ به هیچ‌کس در بدل رهایی‌تان پول ندهید، چون هیچ فایده‌ای ندارد، زندانیانی که آزاد می‌شوند تنها از طریق کمیسیون زندان‌ها آزاد می‌شوند. در این هیچ‌گونه دخالت حکومت موجود نیست. ما خود معیار خاص داریم."

این در حالی است که پیش از این نیز حکومت افغانستان حدود پنج‌صد عضو طالبان را آزاد کرده است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از نهایی کردن متن توافق‌نامۀ صلح با طالبان و به دنبال پایان دور نهم مذاکرات با طالبان یکشنبه هفته جاری به کابل آمد.

با تماس‌های مکرر موفق به دریافت نظر آقای خلیل‌زاد و یا دفترش در این مورد نشدیم، اما سفارت امریکا در کابل در پاسخ به پیام ایمیلی رادیو آزادی گفته است، نمی تواند در مورد گفت‌وگو های خصوصی جاری میان امریکا و دولت افغانستان اظهار نظر کند.

در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، رهایی زندانیان طالبان از سوی امریکا غیر منطقی است، چون به‌گفته وی این کار تنها از صلاحیت حکومت افغانستان است.

آقای صدیقی افزود: "رهایی زندانیان طالبان صلاحیت حکومت و نهادهای عدلی و قضایی است. این‌که بزرگان طالبان از زلمی خلیل‌زاد تقاضا کرده غیر منطقی است، چون در این باره تنها نهادهای عدلی و قضایی افغانستان تصمیم گرفته می‌توانند."​صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی می‌گوید زلمی خلیل‌زاد چنین لیستی در اختیار حکومت افغانستان قرار نداده است.

همچنین محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با یک رسانه عربی گفته که هیچ زندانی بدون امضای او آزاد نخواهد شد.

این در حالی است که آزادی زندانیان طالبان برخی واکنش‌های را نیز در پی داشته است.

اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که یکی از مهاجمانی که به کمپ «گرین ولیج» حمله کرده، تازه از زندان آزاد شده بوده است.

XS
SM
MD
LG