لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

شورای امنیت افغانستان خواستار اعمال فشار بیشتر بر طالبان است


 نیروهای امنیتی افغانستان در حال گشت زنی در ولسوالی نادعلی هلمند ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹
نیروهای امنیتی افغانستان در حال گشت زنی در ولسوالی نادعلی هلمند ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹

به دنبال هشدار رئیس جمهوری امریکا به گروه طالبان، حکومت افغانستان بر افزایش فشارها بر گروه‌های تروریستی در این کشور تأکید کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه (۲۰ سنبله) در مراسم یابود قربانیان حملۀ یازدهم سپتمبر۲۰۰۱ به طالبان هشدار داد که این گروه را به گونه‌ای سرکوب می‌کند که نظیرش را ندیده باشند.

دونالد ترمپ پس از این‌‎که چند روز پیش گفت‌وگو با گروه طالبان را متوقف کرد، دیروز (چهارشنبه، ۲۰ سنبله) گفت که حملات علیه این گروه در افغانستان شدت یافته و ادامه خواهد داشت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه (۲۰ سنبله) در مراسم یابود قربانیان حملۀ یازدهم سپتمبر۲۰۰۱
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه (۲۰ سنبله) در مراسم یابود قربانیان حملۀ یازدهم سپتمبر۲۰۰۱

حکومت افغانستان می‌گوید فشارها بر گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای آنها افزایش یابد. سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تأکید کرده که مبارزه با تروریزم مسئولیت جهانی است و همه کشورهای دخیل در این مبارزه بر گروه‌های تروریستی فشار وارد کنند.

شورای امنیت ملی افغانستان دربارۀ این هشدار آقای ترمپ اظهار نظر نکرده، اما تأکید کرده که جامعۀ بین‌المللی بر کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای که از هراس‌افگنی حمایت می‌کنند، فشار وارد کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

کبیر حقمل سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت اگر گروه طالبان راه خود را از گروه‌های تروریستی جدا نکند و برای گفتگوهای صلح آماده نشود، این گروه تحت فشار قرار خواهد گرفت.

او در ادامه افزود: "مبارزه با هراس‌افگنی تنها کار افغانستان نیست، بلکه این مسئولیت جهان نیز است، زیرا تمام جهان باید در این بخش صادقانه سهیم باشند به ویژه به آن کشورها و قدرت‌های منطقه فشار وارد شود که از تروریزم حمایت می‌کنند و از این راه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند."

آقای حقمل از کشور خاصی نام نمی‌برد، اما این سخنان را پس از آن اظهار می‌کند که دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا هشدار داد که فشارهای بی‌سابقه‌ای را بر گروه طالبان وارد می‌کند.

آقای حقمل افزود که باید بر کشورهای "حامی گروه‌های تروریستی" فشار بیشتری وارد شود.

او گفت: "مبارزه با هراس‌افگنی تنها کار افغانستان نیست، بلکه این مسئولیت جهان نیز است، زیرا تمام جهان باید در این بخش صادقانه سهیم باشند به‌ویژه به آن کشورها و قدرت‌های منطقه فشار وارد شود که از تروریزم حمایت می‌کنند و از این راه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند."

آقای حقمل از کشور خاصی نام نمی‌برد، اما در مورد گروه طالبان می‌گوید اگر این گروه با هراس‌افگنی راه خود را جدا کند، حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح با این گروه آماده است.

او این سخنان را پس از هشدار اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، اظهار کرده است. آقای ترمپ روز چهارشنبه در مراسم یابود از رویداد یازدهم سپتمبر گفت که حملات نیروهای امریکایی در برابر این گروه به پیمانه‌ای شدت خواهد یافت که پیشینه نداشته باشد.

او گفته: "به دلیلی که گروه طالبان به امریکا روی آورد، این کشور دنبال آن گروه در هر جایی از دنیا خواهد رفت و از قدرتی در برابر آن استفاده خواهد کرد که امریکا پیش از این هیچگاهی از آن استفاده نکرده است. من حتی از سلاح اتمی نمی‌گویم و این گروه با چیزی که روبه رو می‌شود تا کنون آن را ندیده است."

ترمپ بار دیگر به گروه طالبان هشدار داد

طیارۀ بدون سرنشین آمریکایی در آسمان افغانستان
طیارۀ بدون سرنشین آمریکایی در آسمان افغانستان

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این سخنان آقای ترمپ به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور امریکا به‌زودی از این سخنانش پشیمان خواهد شد و حملات این گروه در برابر امریکا شدت خواهد یافت.

از سوی دیگر ایمن‌الظواهری رهبر شبکه القاعده در صحبت با شهاب مدیا فوندیشن از جنگجویان این شبکه خواسته که حملات خود را در برابر غرب افزایش دهند.

اما کارشناسان نظامی و امنیتی در افغانستان شدت یافتن جنگ در این کشور باعث افزایش تلفات غیرنظامی خواهد شد.

میرزامحمد یارمند، معاون پیشین امنیتی وزارت داخله و کارشناس امنیتی گفت: "جنگ در مقایسه به نظامیان، تلفات افراد ملکی را بیشتر به دنبال دارد. نظامیان، بی‌گمان، از لحاظ روحی و جسمی آماده جنگیدن هستند، اما این‌جا غیرنظامیان بیشتر زیان می‌بینند و جنگ امریکا و طالبان به این زیان‌ها و تلفات غیرنظامیان می‌افزاید."

تهدیدهای امریکا و طالبان به یکدیگر پس از آن مطرح می‌شود که به دنبال نهمین دور گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در قطر، رئیس جمهوری امریکا مذاکره با این گروه را متوقف کرد.

ترمپ: گفت‌وگو ها با طالبان منتفی است

دونالد ترمپ این تصمیم را پس از آن اعلام کرد که گروه طالبان مسولیت حمله روز پنجشنبه گذشته در شش‌درک کابل را بر عهده گرفت.

ترمپ دربارۀ مبارزه با تروریزم ‘فرمان مهمی’ صادر کرد

XS
SM
MD
LG