لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

حکمتیار: حکومت کنونی افغانستان مانع فرا راه صلح است


حکمتیار: حکومت منافعش را در ادامۀ جنگ می‌بیند.
حکمتیار: حکومت منافعش را در ادامۀ جنگ می‌بیند.

گلبدین حکمتیار، رئیس دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به روز (شنبه ۲۳ سنبله) در یکی از همایش‌های انتخاباتی‌اش در شهر کابل، حکومت وحدت ملی را به باد انتقاد گرفت.

این نامزد ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان می‌گوید، "حکومت در تمام عرصه‌ها ناکام است و میزان فقر و بی‌کاری به حد نهایی‌اش رسیده است."

به گفتۀ رئیس دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی، "انتخابات عادلانه نیست" و شرایط انتخابات برای همه به گونۀ یکسان فراهم نشده‌است.

گلبدین حکمتیار با آنکه از فرد و گروه مشخصی نام نبرد اما گفت که برخی‌ها در کنار آن که "رشوۀ مالی و سیاسی می‌دهند، بست‌های دولتی را نیز به عنوان رشوه می‌دهند" تا رأی بدست آورند.

رهبر حزب اسلامی همچنان حکومت را مانع صلح می‌داند و می‌گوید که حکومت منافعش را در ادامۀ جنگ می‌بیند.

او گفت: "حکومت وحدت ملی مانع صلح و خواهان ادامۀ حالت دردناک کنونی است. در برابر هر اقدام صلح، هر شعار و هر طرح صلح موانع خلق می‌کنند. می‌ترسند از صلح. منافع خود را در ادامۀ جنگ جستجو می‌کنند. اقتدار خود را با ادامۀ جنگ گره زدند. زمانی که کار مذاکرات دوحه به جایی رسید که شاید فردا موافقتنامه به امضا برسد، این ها را تب مرگ گرفته بود. سخت پریشان بودند."

اما سخنگوی ریاست جمهوری با رد این ادعاهای گلبدین حکمتیار می‌گوید که حکمتیار خود بر اساس بخشی از تلاش‌های صلح حکومت افغانستان امروز در کابل است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی گفت: "ما مانع صلح نیستیم، اگر ما مانع صلح می‌بودیم، پس ایشان شاید شامل پروسۀ صلح نمی‌شدند. خودشان از طریق یک پروسۀ صلح وارد کارزارها شدند، وارد جمهوریت ما شدند و امروز آزادانه رفتند کاندید کردند که از مردم رأی بگیرند. پس این انتقادشان کاملاً نفی است بر حضور شان."

این در حالیست که بربنیاد گفته های نهادهای ناظر انتخابات بیشتر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به جای توضیح دادن برنامه های شان به مردم در همایش‌های انتخاباتی شان بیشتر انرژی شان را بر اتهام زدن برهمدیگر مصرف می‌کنند.

XS
SM
MD
LG