لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

فیفا: کاهش مراکز رأی‌دهی سراسری بودن انتخابات را با مشکل مواجه می‌کند


جریان رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت بامیان. 20 October 2018
جریان رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت بامیان. 20 October 2018

با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و گسترش ناامنی‌ها، نگرانی‌ها از چگونه‌‌گی سراسری بودن انتخابات افزایش یافته‌اند.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات می‌گویند به دلیل مسدود بودن شمار زیادی مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات صدها هزار افغان از اشتراک در انتخابات محروم می‌شوند.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ مردم افغانستان در ۶۷۷۵ مرکز رأی داده بودند، اما حالا کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در انتخابات آینده ریاست جمهوری ۴۹۴۲ مرکز رأی‌دهی به روی مردم باز خواهند بود.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" می‌گوید نگرانی وجود دارد که این آمار بیشتر از این کاهش یابد.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

آقای رشید گفت: "کم شدن مراکز رأی‌دهی واقعاً قابل نگرانی است از ۷۳۰۰ به ۵۳۷۳ کاهش یافت و حالا این رقم به ۴۹۴۲ مرکز کم شده است و روشن نیست که تا روز انتخابات این رقم تا چه حد کاهش می‌یابد و به اساس همین محاسبه انتخابات سراسری با مشکل مواجه می‌شود."

او می‌گوید که بیشترِ مراکز رأی‌دهی مسدود شده در ولایت‌های شمال‌شرق، جنوب‌غرب و ولایت‌های جنوبی می‌باشند.

از سوی هم کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این کمیسیون به نهادهای امنیتی فهرست بیشتر از هفت هزار مرکز رأی‌دهی را سپرده بود اما این نهادها از تأمین امنیت ۴۹۴۲ مرکز اطمینان داده‌اند.

میرزا‌محمد حق‌پرست، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
میرزا‌محمد حق‌پرست، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

میرزا‌محمد حق‌پرست، سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "مطابق برنامه، ما فهرست ۷۵۷۳ مرکز را به وزارت داخله سپرده بودیم، اما حالا آنها گفته‌اند که امنیت ۴۹۴۲ مرکز را تامین می‌توانند. اگر تعداد دیگر هم حذف شود، بیشتر از دو نیم هزار مرکز مسدود خواهد بود."

در عین حال، وزارت امور داخله افغانستان از اتخاذ تدابیر ویژۀ امنیتی برای انتخابات ریاست جمهوری اطمینان می‌دهد و می‌گوید که انتخابات در فضای امن برگزار خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این شماری از کارشناسان امنیتی به رادیو آزادی گفته اند که در چند ماه اخیر فعالیت‌های گروه طالبان در افغانستان بیشتر شده که با آن جنگ هم شدت یافته و در همین مدت برخی ولسوالی‌ها نیز میان حکومت و طالبان دست به دست شده‌اند.

با این همه قرار است انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ روز بعد به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.

XS
SM
MD
LG