لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

یافته های رادیو آزادی: نزدیک به ۸۰۰ مرکز رایگیری در ۲۷ ولایت بسته ماندند 


در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات در همآهنگی با نهادهای امنیتی از باز بودن ۴۹۴۲ مرکز رأی‌دهی در ۳۴ ولایت کشور سخن گفته بود، اما در پایان روز انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات گفت که از این جمله ۳۹ مرکز رأی دهی به علت نرسیدن مواد حساس انتخاباتی بسته ماندند.

اما یافته‌های رادیو آزادی نشان می‌دهند که از شمار ۵۳۷۳ مرکز رأی‌دهی که در نخست از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پیشنهاد شده بود، نزدیک به ۸۰۰ مرکز آن در ۲۷ ولایت در روز انتخابات بسته ماندند.

بربنیاد این یافته‌ها علت اصلی بسته ماندن بیشتر مرکزهای رأی‌دهی تهدیدهای امنیتی بوده‌است.

رادیو آزادی این معلومات را از آن خبرنگارانش به دست آورده است که ۳۳ ولایت کشور را در روز انتخابات زیر پوشش خبری قرار دادند.

پولیس در حال بازرسی بدنی یک رأی دهنده در یکی از مراکز رایگیری این ولایت. September 28 2019
پولیس در حال بازرسی بدنی یک رأی دهنده در یکی از مراکز رایگیری این ولایت. September 28 2019

از سوی هم بر اساس معلومات موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» در روز انتخابات از میان ۴۹۴۲ مرکز رأی‌دهی در سرتاسر افغانستان نزدیک به ۴۰۰ آن بسته بودند.

بر اساس این یافته ها، مخالفان مسلح دولت در ولایت‌های شمالی دست به حمله‌های رو در رو زدند و اما به شمول کابل در ولایت‌های شمال شرقی و جنوبی با پرتاب راکت و استفاده بمب‌های صوتی مراکز انتخاباتی را نشانه گرفتند.

ولایت‌های شرقی و غربی افغانستان اما نسبتاً آرام بودند.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان می‌گوید، نیرو‌های امنیتی و دفاعی توانستند از ۶۸ تحرک طالبان در سرتاسر این کشور جلوگیری کنند.

بر اساس معلومات وزارت داخله، بیشترین تحرکات طالبان متوجه ولایت‌های تخار، لوگر، کنر، پکتیا، پکتیکا، جوزجان، فاریاب، کندز و کندهار بود.

همچنان از برخی نا آرامی‌ها در ولایت‌های بغلان، بدخشان، غور، فاریاب، غزنی و کابل گزارش شده است.

سرپرست وزارت داخله می‌گوید، در نتیجه حمله‌های مخالفان مسلح دولت در روز انتخابات دو پولیس کشته و همچنان به شمول سه نظامی، ۳۷ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG