لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

کمیسیون شکایات: آرای محرومین از حق رأی‌دهی باطل و جریمه نقدی خواهند شد


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان ۴۸ ساعت پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آرای کسانی را که قبلاً از حق رأی محروم شده‌اند، بررسی خواهد کرد و در باره آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

محمد رضا فیاض، معاون سخنگوی این کمیسیون روز (یکشنبه ۷ میزان) به رادیو آزادی گفت که این کمیسیون شماری از رأی دهندگان را به دلیل تخلفات انتخاباتی جریمه نقدی و از حق رای محروم کرده‌است.

او گفت:‌ "تمام این موارد دسته‌بندی می‌شود، بخاطر رسیدگی به تخطی‌ها، تقلب‌ها و جرایم انتخاباتی. بعداً کمیسیون شکایات مطابق قانون انتخابات در مورد آن فیصله خواهد کرد؛ یعنی جدا از این‌که آرای آنها باطل اعلان می‌شود، ممکن در کنارش موارد دیگری هم مانند جریمه نقدی وجود داشته باشد."

پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی مشاوران رئیس جمهوری و رئیس دانشگاه کابل را به نفع محمداشرف غنی رهبر دستۀ انتخاباتی دولت ساز و وزیر خارجه را به حمایت از عبدالله عبدالله رئیس دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به خاطر شرکت در پیکارهای انتخاباتی طبق قانون مورد تأدیب قرار داد.


صلاح الدین ربانی وزیر خارجه به پرداخت ۱۵هزار افغانی دو مشاور رئیس جمهور غنی (شاه حسین مرتضوی و عبدالرحیم عزیزی) هر کدام به پرداخت ۱۵هزار افغانی و محرومیت از حق رأی و حمیدالله فاروقی مشاور رئیس جمهور و رئیس دانشگاه کابل به پرداخت ۱۰ هزار افغانی محکوم شدند.

در همین حال، یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید آرای این افراد باید باطل شوند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان
یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان

او افزود: "برخی افرادی که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از حق رأی محروم شده‌اند آنها حداقل به اعتبار تکت انتخاباتی‌شان به فیصله کمیسیون احترام می‌کردند، اما این نشان‌دهنده این است که هیچ ارزشی به فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی نداشته و این یک نوع بغاوت در برابر قانون و فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی است."

از این میان شاه حسین مرتضوی مشاور ارشد رئیس جمهور غنی در امور فرهنگی در گفت‌وگو با رادیو آزادی می‌گوید که او در روز انتخابات رأی نداده است.

آقای مرتضوی این فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی را نادرست و غیر عادلانه می‌خواند.

XS
SM
MD
LG