لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان: نامزدان نباید پیش‌داوری کنند


یک کارمند کمیسیون انتخابات اوراق رأی‌دهی یکی از مراکز کابل را جهت شمارش از بکس بیرون کرده است. September 28, 2019
یک کارمند کمیسیون انتخابات اوراق رأی‌دهی یکی از مراکز کابل را جهت شمارش از بکس بیرون کرده است. September 28, 2019

به دنبال موضع‌گیری‌های تازۀ برخی دسته‌های پیشتاز انتخاباتی کمیسیون‌های انتخاباتی از این دسته‌ها می‌خواهند تا در بارۀ نتایج انتخابات پیش داوری نکنند و بگذارند تا کمیسیون‌های انتخاباتی با دقت کامل روند شفاف شمارش آرا و اعلان نتایج را به پیش ببرند.

عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری، ادعا کرد که برندۀ انتخابات است و تیم او حکومت را تشکیل خواهد داد.

عبدالله عبدالله ادعا کرده که آرای بالا دارد و برندۀ انتخابات است

اما زرمینه کاکر معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در واکنش به آن چنین می‌گوید: "نامزدان باید پیش داوری نکنند. برگزاری انتخابات قابل قبول مردم بود. ما نمی‌گذاریم تا بی‌اعتمادی سال ۲۰۱۴ دوباره تکرار شود."

او گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی تا آخرین حد کوشش می‌کند قناعت مردم را بدست بیاورد و از رای مردم حفاظت کند.

پیش از این امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمداشرف غنی یک روز پس از برگزاری انتخابات در یک مصاحبه ویژه با صدای امریکا گفته ۶۰ تا ۷۰ درصد آرا به نفع تیم آنان به صندوق‌ها ریخته شده است.

اما آقای صالح ناوقت دیروز (دوشنبه ۸ میزان) در کابل از تیم‌های دیگر خواست که به ارادۀ ملت و قاعدۀ بازی احترام بگذارند و در مورد نتیجۀ انتخابات پیش داوری نکنند.

آقای صالح اما از تیم و نامزد مشخص نام نگرفت.

او افزود: "من از تمامی دیگر نامزدان محترم خواهش می‌کنم که به رسم و رواج قضاوت خیابانی پایان بدهند و بگذارند که افغانستان مانند دیگر کشور‌های متمدن و پیشرفته قضاوت رسمی داشته باشد. نهادی که حق مشروع داوری در مورد برد و باخت را دارد، کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی است."

امرالله صالح: نامزدان انتخابات به قضاوت خیابانی پایان دهند

موضع گیری‌های این دو دستۀ انتخاباتی در حالی نگرانی هایی را به میان آورده که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله نامزدان پیشتاز آن انتخابات جنجال برانگیز شد.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی با جان کری وزیر خارجه پشین امریکا در واشنگتن. March 24, 2015
عبدالله عبدالله و اشرف غنی با جان کری وزیر خارجه پشین امریکا در واشنگتن. March 24, 2015

سرانجام این جنجال‌ها با پا درمیانی جان کیری وزیر پیشین امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا حل گردید و در نتیجۀ آن حکومت وحدت ملی ایجاد شد.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، قانون در زمینه پیش داوری‌های نامزدان ساکت است اما نامزدان باید بگذارند تا کمیسیون در بارۀ نتایج تصمیم بگیرد نه آنان.

مولانا عبدالله یک عضو این کمیسیون گفت: از لحاظ قانون غیر از کمیسیون انتخابات هیچ نهاد دیگری صلاحیت اعلام نتایج را ندارد. تیم‌های انتخاباتی که چنین عمل را انجام دادند مربوط به خودشان می‌شود اما می‌خواهیم از اظهاراتی که سبب مغشوش شدن افکار عامه و متأثر شدن روند کاری کمیسیون می‌شود، جلوگیری کنند."

در همین حال دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که طرفدار بحران نیست و انتظار اجراآت شفاف کمیسیون‌های انتخاباتی را می‌کشند.

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله
بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی این دسته انتخاباتی گفت: "ما منتظر اجراآت بی‌طرفانه کمیسیون‌ها هستیم تا آرای غیر بیومتریک را از سیستم بیرون کنند که در آن‌زمان اعلان نتیجه، افغانستان را بسوی ثبات بیشتر سوق خواهد داد نه بحران."

رضوان مراد سخنگوی دستۀ انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی نیز دیدگاه همسانی دارد: "وضعیت ۲۰۱۴ تکرار نمی‌شود، دلایل داخلی و خارجی است، کمیسیون‌ها کارهای شان‌را پیش می‌برند و مطمئن هستیم نتیجه کار‌شان قابل قبول برای همه است."

کمیسیون انتخابات حالا سرگرم بررسی و انتقال آرا به سرور مرکزی است.

قرار است نتایج ابتدایی این انتخابات در ۲۷ میزان و نتیجه نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلام شود.

XS
SM
MD
LG