لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

امرالله صالح: نامزدان انتخابات به قضاوت خیابانی پایان دهند


امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی
امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی

امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، کمیسیون‌های انتخاباتی تنها حق داوری در مورد برد و باخت نامزدان انتخابات را دارند.

آقای صالح این سخن را ناوقت دیروز (دوشنبه ۸ میزان) در کابل ابراز کرد.

او از تیم‌های دیگر خواست که به ارادۀ ملت و قاعدۀ بازی احترام بگذارند و در مورد نتیجۀ انتخابات پیش داوری نکنند.

آقای صالح اما از تیم و نامزد مشخص نام نگرفت.

او افزود: "من از تمامی دیگر نامزدان محترم خواهش می‌کنم که به رسم و رواج قضاوت خیابانی پایان بدهند و بگذارند که افغانستان مانند دیگر کشور‌های متمدن و پیشرفته قضاوت رسمی داشته باشد. نهادی که حق مشروع داوری در مورد برد و باخت را دارد، کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی است."

آقای صالح خود یک روز پس از انتخابات ششم میزان در گفت‌وگو با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفته بود، بر اساس آماری که به تیم دولت ساز رسیده است، مردم بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به نفع این تیم رأی داده‌اند.

اما او دوشنبه در نشست خبری‌اش در این مورد چنین وضاحت داد: "من به آنها [صدای امریکا] گفتم که این گمانۀ کمپاینی و گمانۀ تیم دولت ساز است بر اساس اطلاعات درون تیمی ما. من به هیچ صورت نه بخود اجازه می‌دهیم که داور انتخابات شویم، و نه به دیگران اجازه می‌دهیم که قضاوت انتخابات را خیابانی سازند."

کی از نامزدان انتخابات ششم میزان
کی از نامزدان انتخابات ششم میزان

چند ساعت پیش از این سخنان امرالله صالح، عبدالله عبدالله، یکی از نامزدان انتخابات ششم میزان گفت، تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری او نسبت به دیگر تیم‌ها آرای بیشتر کسب کرده و حکومت آینده را تشکیل خواهد داد.

به دنبال این اعلام آقای عبدالله، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت، هیچ نامزد حق ندارد که پیش از اعلام نتیجۀ شمارش تمامی آرا، اعلام پیروزی کند.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

حوا علم نورستانی، رئیس این کمیسیون دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد بیشتر گفت: "کمیسیون مستقل انتخابات مرجع اصلی اعلام نتایج است. اگر آنها به قانون احترام دارند، امیدوارم همۀ ما به قانون متعهد باشیم. اگر آنها برنده و یا بازنده هستند آنرا نزد خود نگهدارند."

انتظار می‌رود نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۷ ماه میزان و نتیجۀ نهایی‌اش در ششم ماه عقرب اعلام شود.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) سفارت ایالات متحده در کابل و اتحادیۀ اروپا از نامزدان انتخابات افغانستان خواسته اند که در مورد نتیجۀ این انتخابات پیش داوری نکنند.

نُه میلیون و ششصد هزار تن برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرده بودند، اما ناظران انتخابات، مشارکت مردم در این انتخابات را کمرنگ خوانده‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ در افغانستان، حدود ۷ میلیون تن اشتراک کرده بودند.

XS
SM
MD
LG