لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

شبکه تحلیلگران افغانستان: ارقام درباره مشارکت مردم در انتخابات متناقض است


یک کارمند کمیسیون در حال شمارش آرای یکی از بکس ها که در یکی از مراکز رأی دهی زنانه در کابل ریخته شده است. September 28, 2019
یک کارمند کمیسیون در حال شمارش آرای یکی از بکس ها که در یکی از مراکز رأی دهی زنانه در کابل ریخته شده است. September 28, 2019

بر اساس گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان، آمار نشر شده از جانب کمیسیون مستقل انتخابات از میزان مشارکت مردم در انتخابات ششم ماه میزان، سؤال برانگیز است.

این شبکه می‌گوید، آمار نشر شدۀ روز انتخابات با روز بعد در بسیاری از ولایت‌های کشور از هم تفاوت دارند.

بر بنیاد گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات ساعاتی پس از پایان انتخابات، از ولایت میدان وردک گزارش داد که در ۶۷ مرکز رأی‌دهی ۴۷۶۳ نفر رأی داده‌اند.

اما آماری را که کمیسیون در روز بعدی نشر کرد شمار مراکز رأی‌دهی به ۶۴ کاهش یافت اما میزان مشارکت مردم حدود پنج برابر افزایش یافت یعنی به ۲۰۵۶۰ تن رسید.

ولایت هلمند هم همین گونه، پس از پایان انتخابات کمیسیون اعلان کرد که در این ولایت در ۶۸ مرکز ۱۸۴۶۱ تن رأی داده اند، در حالی‌که روز پس از انتخابات شمار مراکز به ۶۱ کاهش یافت و اما میزان مشارکت مردم تا ۷۰۲۱۸ تن افزایش یافت.

ولایت پنجشیر نیز در جمع ولایت‌های قرار دارد که آرای روز اول و دوم از هم متفاوت اند.

پس از پایان انتخابات کمیسیون اعلان کرد که در این ولایت در ۹۶ مرکز رأی‌دهی ۱۰۱۴۴ تن رأی داده‌اند اما روز بعد آمار رأی دهندگان این مراکز به ۱۹۲۰۵ تن افزایش یافت.

در ننگرهار، کمیسیون انتخابات روز اول اعلان کرد که در ۳۰۹ مرکز رأی‌دهی ۲۲۸۱۳ تن رأی داده‌اند اما روز بعد که شمار مراکز به ۳۹۰ افزایش یافت، آمار به گونه سرسام آوری بلند رفت و بر اساس اعلان کمیسیون انتخابات، در روز دوم ۲۵۴۸۷۱ تن رأی خود را استعمال کرده‌اند.

توماس روتیگ از مدیران شبکه تحلیلگران افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات باید واضح بسازد که چرا آمار دو روز، از هم تفاوت زیادی دارند.

او همچنان می‌افزاید، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید میزان مشارکت مردم بر اساس تفکیک ولایت‌ها را در وبسایت خود منتشر کند.

او افزود: "کمیسیون مثلاً وبسایت خود را در این باره هم تقریباً خالی مانده است، ما لیست مراکز رأی‌دهی که فعال بودند و مراکزی که غیر فعال بودند را در وبسایت نمی‌بینیم، همچنان معلومات در باره اوراق نتایج انتخابات در وبسایت تا حال نشر نشده است."

یک مرد کهن سال در حال ریختن رأی‌اش به صندوق در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان. September 28 2019
یک مرد کهن سال در حال ریختن رأی‌اش به صندوق در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان. September 28 2019

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت پنج عصر روز شنبه به پایان رسید و کمیسیون مستقل انتخابات حدود پنج ساعت بعد یعنی ساعت ده و نیم شب ارقام میزان مشارکت مردم در حدود نصف از مراکز رأی دهی را بر اساس تفکیک ولایات اعلان کرد.

بر اساس این اعلان، در ۲۵۹۷ مرکز رأی‌دهی حدود یک میلیون و پنجاه و یک هزار نفر اشتراک کرده‌اند.

اما آنچه روز بعد از جانب کمیسیون اعلان شد در ۳۷۳۶ مرکز رأی دهی حدود دو میلیون و یک‌صد و ۹۶ هزار نفر رأی داده اند.

عبدالله احمدزی رئیس سابق دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، کمیسیون انتخابات در روز انتخابات و روز بعد، دقت را قربانی سرعت کرده است.

او می‌گوید، ارقام ارائه شده در باره میزان مشارکت مردم در انتخابات زمانی اعتبار پیدا می‌کند که کمیسیون انتخابات، آمار را بر اساس تفکیک محلات رأی‌دهی منتشر کند.

عبدالله احمدزی رئیس سابق دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالله احمدزی رئیس سابق دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان


او می‌گوید: "من زیاد بالای این ارقام اعتماد ندارم به خاطری که تفصیل مراکز و محلات وجود ندارد، همین دلیلی بود که در ولایات در دو گزارش تفاوت سرسام آور بود، فکر می‌کنم که ما باید منتظر جمع بندی نتایج باشیم."

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، آنچه را در روز انتخابات و روز بعد اعلان کرده، ارقام دقیق نبوده‌است.

عصمت الله مل معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، ارقام نهایی در باره میزان مشارکت مردم در انتخابات به زودی اعلان خواهد شد.

او گفت: "آماری که از طرف کمیسیون ارائه شد ارقام تخمینی بود، شما می‌دانید که در بسیاری ولایت‌ها مشکلات امنیتی بود، مخصوصاً ما مشکلات مخابراتی داشتیم و نتوانستیم آمار دقیق تری را به دست بیاوریم."

آقای مل می‌گوید، ارقامی که در روز انتخابات و پس از آن اعلان شد از طریق تلفون به دست آمده است.

به گفته وی، تخمین‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۳ میلیون تن در انتخابات ششم ماه میزان اشتراک کرده‌اند.

او برای ارائه ارقام دقیق در این باره، از مردم می‌خواهد منتظر بمانند.

XS
SM
MD
LG