لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

شرکت‌های مخابراتی افغانستان میان تهدید و محدودیت


 "سایت‌ها و بکبون‌های" ۳ شرکت مخابراتی در سه روز گذشته در شماری از ولایت‌های شمالی به شمول بغلان، کندز، تخار و بدخشان از سوی طالبان به آتش کشیده شده‌اند.
"سایت‌ها و بکبون‌های" ۳ شرکت مخابراتی در سه روز گذشته در شماری از ولایت‌های شمالی به شمول بغلان، کندز، تخار و بدخشان از سوی طالبان به آتش کشیده شده‌اند.

مخالفان مسلح دولت شبکه‌های مخابراتی را تهدید به توقف فعالیت‌ها‌ی شان می‌کنند و حکومت هم در صورت پذیرفتن تهدیدهای طالبان از لغو جوازها هشدار می‌دهد.

برخی از منابع که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهند نامی از آنان گرفته شود، این موضوع را تأیید می‌کنند و می‌گویند برخی "سایت‌ها و بکبون‌های" ۳ شرکت مخابراتی در سه روز گذشته در شماری از ولایت‌های شمالی به شمول بغلان، کندز، تخار و بدخشان از سوی طالبان به آتش کشیده شده‌اند.

این منابع می‌گویند این کار نزدیک به ۱۵ میلیون دالر به شرکت‌های خصوصی ضرر رسانده است.

به گفتۀ این منابع به رادیو آزادی بکبون ستون فقرات شرکت‌های مخابراتی به شمار می‌رود و با از بین رفتن یک بکبون، روند ارائۀ خدمات مخابراتی در چندین ولایت مختل می‌شود.

به قول این منابع، اگر این وضعیت ادامه یابد، شرکت‌های مخابراتی خصوصی که ۲.۷ میلیارد دالر در کشور سرمایه گذاری کرده اند، فعالیت‌های‌شان بسته و سرمایه‌شان را از کشور بیرون خواهند کرد.

این منبع می‌افزاید، مخالفان مسلح دولت روزانه یک پایۀ مخابراتی را در کشور تخریب می‌کنند که ارزش هر پایه مخابراتی به ۴۰ تا ۱۰۰ هزار دالر امریکایی می‌رسد.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان نیز با ابراز نگرانی از این موضوع می‌گوید، سرمایه‌گذاران باید این گونه خطرات احتمالی را بپذیرند.

شیرشاه نوابی، مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید: "اگر شما در یک کشور بحرانی سرمایه گذاری می‌کنید، باید خطرات را هم به جان بخرید. اگر شرکت‌های مخابراتی قطع می‌شود، به این معناست که با طالبان بیعت کرده اند. در حال حاضر تمام مردم در افغانستان با مشکل مواجه هستند و هر کس با خطر مواجه است."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از مردم و بزرگان قوم می‌خواهد که طالبان را در محل‌های‌شان قناعت دهند تا جلو پروژه‌های عام‌المنفعه را نگیرند.

مشاور مطبوعاتی این وزارت همچنان می‌گوید، مخالفان مسلح دولت دو روز پیش نیز سیستم فایبر نوری را در مناطق بغلان منفجر کرده‌اند که در نتیحه روند ارائۀ خدمات انترنتی در شماری از ولایت‌ها متوقف شد.

به گفتۀ او تیم‌های تخنیکی آنان به ساحه رفته اند تا این مشکل را به زودی حل کنند.

در همین حال ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان یا اترا می‌گوید، روند بازسازی سایت‌ها و بکبون‌های شرکت‌های مخابراتی که از سوی مخالفان مسلح دولت در ولایت‌های کندز، تخار، بدخشان و سمنگان تخریب شده بودند، آغاز شده است و روند ارائۀ خدمات مخابراتی در این ولایت‌ها به زودی آغاز خواهد شد.

نقیب الله سیلاب، معاون تخنیکی اترا: فعالیت برخی شرکت های مخابراتی در ولایات شمال آغاز شده اما کیفیت آن معیاری نیست.
نقیب الله سیلاب، معاون تخنیکی اترا: فعالیت برخی شرکت های مخابراتی در ولایات شمال آغاز شده اما کیفیت آن معیاری نیست.

نقیب الله سیلاب، معاون تخنیکی این اداره به رادیوی آزادی می‌گوید، در حال حاضر فعالیت برخی شرکت‌های مخابراتی در این ولایت‌ها آغاز شده است، اما کیفیت آن معیاری نیست.

او گفت: "کار روی شبکه‌های مخابراتی در ولایت هایی که خدمات مخابراتی مختل شده بودند، آغاز شده است و فعالیت‌های این شبکه‌ها حالا دوباره از سر گرفته شده‌اند. شاید کیفیت صدا تا چند روز مشکل داشته باشد. در حال حاضر تیم‌های تخنیکی در ساحه اند، کار صورت می‌گیرد تا هر چه زودتر این مشکل حل شود. کیبل وصل شود و سایت هایی که در آنجا تخریب شدند، بازسازی شوند."

پیش از این وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفته است که به علت هشدارهای مخالفان مسلح، شب‌هنگام فعالیت شبکه‌های مخابراتی در ۱۸ ولایت متوقف می‌شوند و این موضوع برای باشندگان محل مشکل زا است.

XS
SM
MD
LG