لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

محمد عبدالله: نتایج ابتدایی انتخابات با چند روز تأخیر اعلام خواهد شد


با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات همواره تاکید کرده که مطابق تقویم انتخابات نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ میزان اعلام می‌شود، اما حالا یک عضو این کمیسیون می‌گوید اعلام نتایج اولیه چند روز به تأخیر می‌افتد.

مولانا محمد عبدالله می‌گوید کمیسیون نمی‌تواند این پروسه ملی را قربانی سرعت کند.

او گفت: "من دقیق تایم را گفته نمی‌توانم، شاید چند روز کوتاهی، اما ما دقت موضوع را فدای سرعت کرده نمی‌توانیم "

مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

در عین حال، اورنگ‌زیب دیگر عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که روند انتقال اطلاعات از دستگاه بیومتریک به مرکز ملی اطلاعات انتخاباتی با برخی مشکلات مواجه شد و به همین خاطر کارهای این کمیسیون به کندی پیش می‌رود.

اما وی می‌گوید کمیسیون بخاطر حل این مشکل یک مرکز معلوماتی کمکی را نیز افتتاح می‌کند که با آغاز فعالیت آن، کارها به سرعت پیش رفته و بسیار زود تمام اطلاعات به مرکز ملی معلوماتی منتقل می‌شود.

او گفت:‌ "برای ما زمان بسیار مهم است. باید با آن پیش برویم و بر اساس همین تقویم نتایج نهایی را با مردم شرک سازیم، اما تلاش‌ها بر این است که نتیجه شفاف را برای مردم اعلان نماییم و قناعت مردم را حاصل کنیم و اگر در این بخش تاخیر هم پیش بیاید مگر نتایج پاک است."

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال جاری بیش از دو میلیون و ۵۹۸ هزار نفر شرکت کردند، اما از جمله تا کنون تنها اطلاعات هفت صد هزار رای‌دهنده به مرکز ملی معلوماتی منتقل شده است.

جریان رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
جریان رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

در عین حال، شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند مشکلات در مرکز ملی معلوماتی، تأخیر در انتقال مواد از ولایات و نبود برنامه منظم در داخل کمیسیون، از عواملی هستند که کارها را با کندی مواجه کرده است.

حبیب‌الله شینواری، رئیس اجرایی موسسه نظارت از انتخابات شفاف به رادیو آزادی گفت که نقض تقویم عمل خلاف قانون است.

او افزود:‌ "بخاطر مدیریت خوب باید تقویم نقض نشود، زیرا زمانی که به تقویم توجه نشود، این کار، خلاف قانون انتخابات است، اما با در نظر داشت شرایط کنونی چیزی که حالا اهمیت دارد، شفافیت انتخابات و پاک بودن نتایج آن است."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پیش از این از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته بود تا نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری دو روز بعد از انتخابات اعلان شود اما کمیسیون‌ها نه تنها به این خواست تمرکز نکرده‌اند، بلکه مطابق تقویم هم اعلان نتایج را ناممکن می‌دانند.

راپور: امید زهیرمل

XS
SM
MD
LG