لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

دفاع ترمپ از تصمیم خود برای خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

یک هیئت امریکایی برای گفت‌وگو با رئیس جمهور ترکیه راهی انقره شده است تا در مورد آتش‌بس در شمال سوریه، گفتگو کند.

اما آقای اردوغان گفته است، هرگز دستور آتش‌بس را در سوریه نخواهد داد.

حمله تهاجمی ترکیه بر شمال سوریه که امروز وارد نهمین روز آن شد، باعث تنش‌ها بین واشنگتن و انقره شده‌است.

ترمپ: عملیات نظامی ترکیه در سوریه، به‌صورت فوری متوقف شود

امریکا بر سه وزیر ترکیه تحریم‌هایی را وضع کرد

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده از تصمیم خود برای خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه دفاع کرد.

این هیئت که در رأس آن مایک پنس معاون رئیس جمهور ترمپ قرار دارد، مایک پامپیو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا در ترکیب آن شامل اند، راهی ترکیه شده‌است تا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفتگو کرده، خواستار آتش‌بس در شمال سوریه شود.

آقای ترمپ دیروز در یک نشست خبری مشترک با سیرجو ماتریلا همتای ایتالیایی‌اش در قصر سفید هشدار داد که در صورت ناکامی مذاکرات بین واشنگتن و انقره، ترکیه با تحریم‌های شدید اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

دونالد ترمپ گفت: "در این منازعه روسیه با ترکیه و سوریه کمک می‌کند و دمشق هم با جنگجویان کرد مشکل ندارد."

او افزود: "احتمال دارد ترکیه و سوریه با هم بجنگند. سوریه دوست کردهاست. کردها خیلی مصون اند، علاوتاً آن‌ها می‌دانند، چگونه بجنگند. به‌هرحال کردها فرشته نیستند، اما با ما همراه بودند، آن‌ها فرشته نیستند."

به‌گفتۀ رئیس جمهور ترمپ، او معتقد است، گفت‌وگوهای هیئت به رهبری مایک پنس معاون او با انقره و ملاقات‌های مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا موفقیت‌آمیز خواهد بود.

دونالد ترمپ همچنان گفته است، در صورتیکه گفتگوهای هیئت امریکایی با مقامات ترکیه ناکام شود، تحریم‌های بیشتر را بر آن کشور وضع نموده، به شمول سایر اقدامات، تعرفه‌های گمرکی را بر واردات ترکیه افزایش می‌دهد که تأثیر آن بر اقتصاد آن کشور ناگوار خواهد بود.

اما آقای اردوغان گفته است، هرگز دستور آتش‌بس را در سوریه نخواهد داد. او حتٰی قبلاً گفته بود، با هیئت امریکایی به رهبری مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا ملاقات نخواهد کرد.

بعد از تصمیم اخیر آقای ترمپ در هفتۀ گذشته در مورد خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه، ترکیه به تاریخ نهم اکتوبر تهاجم نظامی را بر آن منطقه آغاز کرد.

تصمیم دونالد ترمپ در مورد خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه مورد انتقاد برخی سیاسیون امریکایی به شمول نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار گرفته است.

حملۀ تهاجمی ترکیه بر شمال سوریه که امروز وارد نهمین روز آن شد، باعث تنش‌ها بین واشنگتن و انقره شده‌است.

با آغاز این تهاجم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت، جنگجویان کرد و گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه، هدف قرار داده می‌شوند. آقای اردوغان هدف این تهاجم نظامی را "مبارزه با تروریزم" و ایجاد یک منطقه امن برای پناهجویان سوریایی خوانده است.

انقره: اردوی ترکیه بزودی از مرز سوریه عبور خواهد کرد

طیاره‌های نظامی ترکیه مواضع جنگجویان کرد را بمباران کردند

ترکیه به کردهای سوریه که در جنگ بر ضد جنگجویان دولت اسلامی (داعش) متحد امریکا بوده اند، به مثابۀ تروریستان می‌نگرد.

رجب طیب اردوغان دیروز (چهارشنبه شانزدهم اکتوبر) به پارلمان ترکیه گفت "برخی رهبران جهان تلاش می‌کنند تا میانجی‌گری‌ کنند، اما در تاریخ ترکیه هرگز حکومت این کشور در یک میز با تروریستان ننشسته است."

XS
SM
MD
LG