لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

غنی و اسپر روی پروسه صلح و مسایل امنیتی صحبت کردند


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در کابل. October 20 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در کابل. October 20 2019

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا که بعد از ظهر دیروز (یکشنبه ۲۸ میزان) در یک سفر از قبل اعلان ناشده وارد کابل شد، در ملاقات دیشب خود در ارگ ریاست جمهوری با رئیس جمهور اشرف غنی، روی مسایل مختلف مربوط به دو کشور صحبت‌های داشت.

آقای اسپر بعد از این ملاقات در صفحه توییترش نوشت که در این دیدار هر دو جانب روی این موضوع توافق داشتند که افغانستان باید هیچ‌گاه بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان مبدل نشود.

اسپر این را هم نوشته است که در دیدارش با رئیس جمهوری افغانستان روی تقویت نیروهای حمایت قاطع و مشارکت با افغانستان صحبت کرده‌است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی ناوقت دیشب به رادیو آزادی در مورد دیدار دو جانب به رادیو آزادی گفت: "دو جانب روی مسایل امنیتی افغانستان، موضوعات منطقوی، فرا منطقوی، مبارزه با تروریزم، تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و همکاری‌ها میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند."

مینه‌پال افزود، وزیر دفاع امریکا از تلاش‌های نیروهای امنیتی افغان در برگزاری موفقانۀ انتخابات ریاست جمهوری و اشتراک مردم در این روند ستایش کرد.

به‌گفته آقای مینه‌پال "در این دیدار هر دو جانب ضمن صحبت در خصوص اقدامات بعدی در رابطه با پروسۀ صلح، در مورد اوضاع افغانستان و منطقه نیز بحث و گفت‌وگو کردند."

مارک اسپر در مورد اقدامات بعدی در رابطه به تلاش‌های صلح در حالی با رئیس جمهوری افغانستان صحبت کرده‌است که نمایندۀ خاص اتحادیه اروپا رولاند کوبیا نیز دیروز یکشنبه در کابل خواهان آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای صلح در افغانستان شده و گفت، اتحادیه اروپا برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح در افغانستان تلاش می‌کند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، حکومت افغانستان در رابطه با موضوع صلح موقف روشن و ثابت و خواست‌های واضح دارد که عبارتند از کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس و آماده شدن طالبان به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری همچنان گفت، رئیس جمهور غنی در جریان صحبت با وزیر دفاع امریکا در مورد اقدامات عملی و سیستماتیک حکومت در امر مبارزه با فساد اداری مخصوصاً مبارزه با فساد در ارگان‌های امنیتی و دفاعی کشور نیز صحبت کرد.

وزیر دفاع امریکا دیروز در راه افغانستان به خبرنگارانی که او را همراهی می‌کردند گفت، امریکا در نظر دارد تعداد نیروهایش در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد، ولی به‌گفته وی کشورش بدون آنکه مبارزه با تروریزم مخصوصاً علیه القاعده و داعش در افغانستان آسیب ببیند، می‌تواند تعداد نیروهای خود را در این کشور کاهش دهد.

ولی دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت افغانستان چنین کاهش نیروها را وابسته با شرایط می‌داند.

مینه‌پال گفت: "موقف حکومت در مورد کاهش قوا روشن است که چنین اقدام به شرایط وابسته می‌باشد. قبل از این هم ما با شرکای بین‌المللی خود به این نتیجه رسیده بودیم که چنین اقدام مشروط به وضعیت است."

ایالات متحدۀ امریکا در حال حاضر حدود ۱۴ هزار سرباز در افغانستان دارد که قوای افغان را در بخش آموزش و مشوره‌دهی همکاری می‌کنند.

وزیر دفاع امریکا قبل از دیدار با رئیس جمهور غنی با جنرال سکات میلر قوماندان نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان دیداری داشت.

وی در یک پیام در صفحه توییترش نوشته است، با جنرال میلر دیدار نموده و جزئیات تازۀ تلاش‌های عالی میلر در همکاری با ناتو را برای یقینی‌سازی این موضوع که افغانستان بار دیگر هرگز اقامتگاه امن برای تروریستان نشود، شنیده است.

اسپر نوشته است: "ما به حمایت از افغانستانِ آزاد و دموکراتیک متعهدیم."

XS
SM
MD
LG