لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

عفو بین‌الملل: جنگ در افغانستان در حال گسترش است


بسیاری روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در باره انفجار روز جمعه در ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار که در وقت ادای نماز جمعه در یک مسجد رخداد و حدود ۷۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت مطالبی را به نشر رسانده اند.

یک تعداد از این روزنامه‌ها نوشته اند که مراسم تدفین قربانیان این انفجار روز‌های جمعه و شنبه ۲۶ و ۲۷ میزان برگزار شد و این مراسم بسیار رقتبار بود.

  • عفو بین‌الملل

نشریه سازمان عفو بین الملل نوشته است، کشتن عمدی این تعداد افراد ملکی و آن هم در وقت عبادت "جنایت جنگی" می‌باشد.

نشریه از قول عمر واریچ معاون رئیس شعبه جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل نوشته است که می‌گوید: "این جنگیست که رو به پایان نیست بلکه در حال گسترش می‌باشد و تعداد تلفات مردم ملکی در آن هر روز بیشتر می‌شود."

به نوشته نشریه، آقای واریچ گفته است باید یک تلاش جدی صورت بگیرد که از مردم ملکی محافظت شود و قوانین بین‌المللی پامال نشود و عاملین چنین جنایت‌ها به حسابدهی کشانده شوند.

به نوشته نشریه سازمان عفو بین‌الملل، کشتن و معیوب ساختن افراد ملکی در افغانستان سزاوار جلب توجه جامعه جهانی می‌باشد. پامال شدن وحشتناک قوانین بین‌المللی بشری چیزی نیست که به آن عادت شود و یا نادیده گرفته شود.

به نوشته سازمان عفو بین‌الملل حملات عمدی بر افراد ملکی هرگز قابل قبول نیست.

به گفته عمر واریچ حمله در ننگرهار افغانستان باید جامعه جهانی را هم بیدار کند مخصوصاً آن کشورهای را که پناهجویان افغان را به زور به کشوری می‌فرستند که هر روز خطرناکتر می‌شود.

  • دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود در مورد تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در رابطه با رها کردن کردهای سوریه و تأثیر آن بر اوضاع افغانستان، مطلبی را بر نشر رسانده است.

به نظر نویسنده مطلب عزیر یونس تضمین کرده نمی‌تواند که اداره رئیس جمهور ترمپ دوستان و متحدین خود در افغانستان را هم رها نمی‌کند و نمی‌گذارد که افغانستان دوباره در گرداب سقوط کند؟ به نوشته دیپلومات با فرا رسیدن انتخابات امریکا هیچ کس گفته نمی‌تواند که جنگ امریکا در افغانستان هم با یک تویت ختم نخواهد شد؟

نشریه می‌افزاید این تصمیم امریکا در باره کردهای سوریه طالبان را جسور تر ساخته و آنها را شاید به پیروزی امیدوار بسازد.

از سوی دیگر پاکستان هم که تا حال تحت فشار امریکا در برگزاری مذاکرات بین امریکا و طالبان و پروسه صلح افغانستان کمک کرد، شاید طرز فکر خود را تغییر بدهد و با در نظر داشت منافع خود داخل اقدام شود که بازهم نا آرامی‌ها در افغانستان دامن زده خواهد شد.

نشریه می‌افزاید بازیکن دیگر منطقه‌ای، هندوستان هم شاید چنین فکر کند که امریکا دیگر شریک با اعتماد در افغانستان نیست و خودش باید داخل اقدام شود که این عمل اوضاع را پیچیده تر خواهد ساخت.

نشریه دیپلومات می‌افزاید اگر عملی را که امریکا با کردهای سوریه انجام داد در افغانستان تکرار شود، اوضاع در افغانستان به زودی از کنترول واشنگتن بیرون خواهد شد که در درازمدت خطرات را به امنیت ملی امریکا هم متوجه می‌سازد.

XS
SM
MD
LG