لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

پلوسی: حفظ دست‌آوردهای زنان افغان در اولویت ماست


اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در کابل.
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در کابل.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید، امریکا نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به لانۀ تروریستان مبدل شود.

در خبرنامۀ نشر شده از سوی ارگ گفته شده که رئیس جمهور غنی در دیدار با خانم پلوسی روی صلح، امنیت و انتخابات صحبت کرده‌است.

در خبرنامه آمده که در این دیدار رئیس مجلس نمایندگان امریکا از دست‌آورد های زنان افغان ستایش کرده و گفته است که تأمین حقوق و حفظ دستآورد های زنان افغان از اولویت‌های کانگرس امریکا می‌باشد.

در این دیدار رئیس جمهور غنی گفته است، صلحی برای افغانستان در اولویت قرار دارد که به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد و در آن ارزش‌های قانون اساسی و حقوق زنان حفظ گردد.

در خبرنامه از قول اشرف غنی گفته شده که چگونگی حضور ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان وابسته به توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور می‌باشد و روی هر نوع تصمیم در مورد آینده حضور این نیروها باید میان دو کشور بحث گردد.

اشرف غنی گفت، القاعده و داعش هنوز هم تهدید جدی برای افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا می‌باشد، آن‌ها زمینه فعالیت‌های تروریستی را برای گروه طالبان فراهم کرده و قصداً افراد ملکی را به منظور زیان رساندن به نظام هدف قرار می‌دهند.

هیئت کانگرس امریکا به ریاست نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز دیدار کرده است.

دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

امید میثم معاون سخنگوی رئیس اجرائیه به رادیو آزادی گفت که در این دیدار هر دو طرف روی وضعیت جاری افغانستان و چگونگی مبارزه مشترک با تروریزم صحبت کردند.

او افزود: "امریکا دوست استراتژیک افغانستان است و سفر‌ها مقامات این کشور می‌تواند به کشور ما مهم باشد به خصوص در شرایط اساس که افغانستان قرار دارد سفریکه خانم پلوسی به کابل داشت تاکید کرد که امریکا به هیچ صورت به تروریستان اجازه نمی‌دهد که یک بار دیگر افغانستان لانه امن برای‌شان بسازد."

آقای میثم افزود که خانم پلوسی تأکید کرده که امریکا برای تأمین صلح در افغانستان تلاش می‌کند، اما حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته این کشور نیز برایش مهم است.

اما آگاهان امور سیاسی در مورد سفر‌های اخیر مقام‌های امریکایی به افغانستان چه نظر دارند؟

احمد سعیدی می‌گوید: "امریکایی‌ها از وضعیت کنونی افغانستان نگران اند یک نگرانی‌شان این است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد شد؟ و دیگر این که برای ازسرگیری مذاکرات صلح حکومت افغانستان چه دیدگاه دارد جنگ نیز شدت یافته است در داخل امریکا نیز مخالفت‌های وجود دارد بناءً احزاب دموکرات و جمهوری خواه امریکا تلاش دارند تا هر تصمیم در مورد افغانستان تحت ذره بین آنان باشد."

ستدیوی مرکزی رادیو آزادی کابل احمد سعیدی کارشناس سیاسی
ستدیوی مرکزی رادیو آزادی کابل احمد سعیدی کارشناس سیاسی

قبل از این مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا، در نخستین سفرش به افغانستان درباره چگونگی مبارزه با تروریزم، تأثیر کمک‌های امریکا به نیروهای نظامی افغانستان و روند صلح با مقامهای افغان گفتگو کرده است.

وزیر دفاع امریکا در این سفر به خبرنگارانی که او را همراهی می‌کردند، گفت که امریکا در نظر دارد تعداد نیروهایش را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد.

رئیس مجلس نمایندگان امریکا با شماری دیگر از اعضای ارشد کانگرس این کشور روز یکشنبه از اردن در یک سفر از قبل اعلام ناشده به کابل رسید.

پلوسی با مایک اسپر وزیر دفاع امریکا و فرماندهان نظامی این کشور و نمایندگان جامعه مدنی به شمول زنان نیز دیدار کرده است.

در یک بیانیۀ کانگرس امریکا گفته شده است که دیپلوماتان امریکایی به پلوسی در رابطه به گفت‌وگوها میان طالبان و امریکا معلومات داده اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا این گفت‌وگوها را ماه گذشته میلادی لغو کرد.

وزیر دفاع امریکا نیز دیروز در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد و با رئیس جمهور اشرف غنی دیدار کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامۀ گفته که در این دیدار روی اقدام های بعدی در پروسۀ صلح، مبارزه با تروریزم و برخی مسایل دیگر بحث شده است.

XS
SM
MD
LG