لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

والی غور: خانواده‌های مربوط به طاهر یولداش وارد غور شده‌اند


موقعیت غور در نقشه افغانستان
موقعیت غور در نقشه افغانستان

والی غور در ولایت مرکزی غور تأیید کرده که خانواده‌های مربوط به طاهر یولداش، رهبر پیشین حرکت اسلامی ازبیکستان با سلاح و مهمات خود وارد این ولایت شده‌اند.

شماری از مقام‌های محلی و اعضای شورای ولایتی غور گفته‌اند که شمار این خانواده‌ها به حدود ۲۰۰ می‌رسد و از دو هفته پیش در حال عبور از مناطق جنوبی به سوی مناطق شمالی بوده‌اند.

به گفتۀ آنان این خانواده‌ها به زبان ترکی صحبت می‌کنند و از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند.

والی غور می‌گوید که در تلاش تثبیت موقعیت افراد مسلح مجموعه وارد شده به ولایت غور است تا آماج قرار گیرند.

مقام‌های محلی غور می‌گویند که خانواده‌های مربوط به طاهر یولداش از سران حرکت اسلامی ازبیکستان از راه ولایات جنوبی وارد غور شده‌اند و از این طریق به ولایات شمالی سفر می‌کنند.

غلام‌ناصر خاضع، والی غور می‌گوید که تا هنوز روشن نیست که این افراد از کدام کشور وارد افغانستان شده‌اند، اما می‌گوید که این خانواده‌ها مربوط به طاهر یولداش از سران حرکت اسلامی ازبیکستان است.

آقای خاضع می‌گوید که این خانواده‌ها سلاح و مهمات نیز با خود حمل می‌کنند، اما ادارۀ محلی غور در تلاش است تا از طریق هوا موقعیت این افراد را تثبیت و مورد حمله قرار دهد.

او افزود: "گزارشی که به ما رسیده آنها می‌گویند که خانواده‌هایی هستند که مربوط به طاهر یولداش، یکی از طالب‌های ازبیک هستند که از جنوب می‌آیند به ولایات شمالی می‌روند و به اندازه تامین امنیت خود با خود سلاح حمل می‌کنند."

با این حال، فضل‌الحق حسان، رئیس شورای ولایتی غور به رادیو آزادی می‌گوید که از دو هفته به این سو تا هنوز نزدیک به ۲۰۰ خانواده ناشناس با امکانات و تجهیزات نظامی از راه ولایات جنوبی وارد غور شده و از مناطق تحت کنترل گروه طالبان به ولایات شمالی رفتند.

به گفتۀ وی، این خانواده‌ها به زبان ترکی صحبت می‌کنند و از پاکستان وارد افغانستان گردیده‌اند.

او افزود: "این سومین گروه است که به تعداد بسیار زیاد با فامیل‌های خود با سلاح و تجهیزات از مسیر پاکستان می‌آیند به هلمند و از آن جا می‌آیند به پسابند و بالاخره می‌روند به چهارسده؛ از چهارسده می‌روند طرف سمت شمال. حدود ۲۰۰ خانواده بودند و زبان آنها ترکی است و باکسی حرف نمی‌زنند."

شماری از باشندگان غور نیز این حضور چنین افراد را "نگران‌کننده" می‌دانند و از مسئولان امنیتی می‌خواهند که جلو این خانواده‌ها را بگیرند و آنان را شناسایی کنند.

احمدشاه موحد گفت: "می‌گویند خانواه‌های مسلح ناشناخته از جنوب افغانستان از مسیر غور به ولایات شمالی [می‌روند] مایه نگرانی است و امید وارهستیم که حکومت دراین مورد اقدام کنه واین خانواده ها را شناسای بکند."

معروف سیدی، دیگر باشنده غور گفت: "گذشتن خانواده‌های ناشناس از مسیر غور به ولایات شمالی مایه نگرانی همه ما باشنده‌های ولایت غور است، بخاطری که وضعیت امنیتی غور و ولایت‌های شمالی با آمدن این افراد ناشناس وخیم‌تر خواهدشد."

گروه طالبان نیز تاهنوز دراین مورد اظهار نظر نکرده است.

به گفتۀ باشندگان و اعضایی شورای ولایتی غور، اگر جلو رفت و آمد چنین افراد گرفته نشود، وضعیت امنیتی دراین ولایت بدتر خواهد شد.

گزراش: منصور خسرواز

XS
SM
MD
LG