لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

کمیسیون انتخابات ادعای دستبرد به مرکز ملی معلومات را رد کرد


مرکز ملی اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مرکز ملی اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که به مرکز ملی اطلاعات دستبرد زده نشده و ادعاهای مطرح شده در این باره بی‌اساس است.

مقام‌های این کمیسیون روز سه‌شنبه (۳۰ میزان) در نشست خبری‌ای به اتهام‌های شکسته شدن قفل دروازۀ مرکز اطلاعات این کمسیون از سوی کارمندان این کمیسیون و نیروهای ویژه پولیس و دستبرد به این مرکز پاسخ داد.

دیروز رئیس ستاد تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در یک نشست خبری ادعا کرد که نیروهای ویژه پولیس با همکاری شماری از کارمندان دارالانشای این کمیسیون قفل‌های در مرکز ملی بررسی و جمع آرا را بدون حضور اعضای کمیسیون و ناظران شکسته‌اند.

اما اورنگزیب، عضو کمیسیون مستقل انتخابات در نشست روز سه‌شنبه اعضای کمیسیون گفت که ساختمان مرکز اطلاعات این کمیسیون دو طبقه است که در طبقۀ نخست آن مرکز آموزشی این کمسیون و در طبقۀ دوم مرکز اطلاعات موقعیت دارد.

به گفتۀ وی، تنها قفل دروازۀ عمومی که در محوطۀ آن مواد حساس وجود ندارد، به مشورۀ مسئولان امنیتی و برای گرم شدن دو تن از سربازان نیروهای ویژه پولیس شکسته شده است.

او گفت: "علی‌احمد عثمانی، رئیس ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی با صمیم و یک عضو مجلس نمایندگان آمدند و آنان به مرکز معلومات رفتند، در آنجا قفل‌ها را دیدند و سریال نمبرهای قفل‌ها را با سریال نمبرهایی که نزدشان بود، مقایسه کردند و دیدند که هیچ دستبردی به آن زده نشده و اطمینان‌شان حاصل می‌شود."

ستاد انتخاباتی عبدالله، خواستار تعلیق وظیفۀ رئیس دارالانشاء شد

کمیسیون انتخابات همچنین ادعاهایی مبنی بر ورود سربازان و کارمندان کمیسیون به مرکز اطلاعات و دخالت در سیستم را تکذیب کرد.

در همین حال، حبیب‌الله شینواری رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید لازم است که حساسیت موضوع و وضعیت در نظر گرفته شود، اما اگر به مرکز اطلاعات دستبرد زده نشده باشد، به مشروعیت و شفافیت انتخابات تأثیر ندارد.

او افزود: "این موضوع بسیار آشکار است. تیم معترض باید به قانون احترام داشته باشد. می‌بینید که به مواد حساس دستبرد زده نشده و معلوم می‌شود که این کار عمدی نبوده است. پس بسیار مهم است که این قدر گذشت داشته باشید."

اما تیم ثبات و همگرایی می‌گوید این تیم اطمینان حاصل نکرده که به مرکز اطلاعات دستبرد زده نشده است و باید در این باره به آنان تضمین داده شود.

از سوی دیگر شورای نامزدان ریاست جمهوری با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها، از روند شمارش آرا اظهار نگرانی کرده و گفته است که رویارویی تیم‌های دولتی نگرانی‌های جدی را به وجود آورده است که از یک سو جنبه‌های فنی و حقوقی انتخابات را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر افکار عمومی را دچار ابهام کرده است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات یک بار دیگر اطمینان می‌دهد که روند انتخابات تا این دم به گونۀ شفاف مدیریت شده است و پس از این هم به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که دست‌اندازی‌های غیرقانونی کند.

XS
SM
MD
LG