لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

آتش‌بس پیش شرط‌ کابل برای آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان


وزارت دولت در امور صلح افغانستان با استقبال از درخواست آتش‌بس دیپلوماتهای بین‌المللی در مقر ناتو، می‌گوید شرط اساسی آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان آتش‌بس است.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا در دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه در بروکسل از همه طرف‌ها خواسته‌اند که اقدامات فوری و لازم را برای کاهش خشونت و تلفات غیرنظامیان انجام دهند تا محیط مناسب برای صلح ایجاد شود.

براساس خبرنامه اتحادیه اروپا، در این دیدار گفته شده است که صلح پایدار تنها با توافق سیاسی حاصل می‌شود.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان با استقبال از درخواست آتش بس نمایندگان اتحادیه اروپا و امریکا در افغانستان، بر برقراری آتش پیش از آغاز مذاکرات تأکید کرده است.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت گفت: " در صورتی آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان یکی از پیش‌شرط‌های دولت افغانستان کاهش خشونت و آتش‌بس است؛ چون در نبود آتش‌بس مذاکرات به نتیجه‌ای نمی‌رسد."

این در حالی است که گروه طالبان همواره گفته‌اند تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند، آتش‌بس نمی‌کند.

در خبرنامه اتحادیه اروپا همچنین تأکید شده که هرگونه توافقنامه صلح باید از حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان ، جوانان و اقلیت‌ها محافظت کند و باید به خواست جدی افغانها مبنی بر حفظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته توجه شود.

در این خبرنامه از حکومت افغانستان خواسته شده كه برای مذاكرات رسمی با طالبان، به ایجاد هیئت فراگیر و ملی توجه کند.

سفرها و دیدارهای تازه آقای خلیلزاد به هدف ارزیابی و دریافت راه حل برای رسیدن تلاش‌ها به صلح با طالبان دوشنبه از بلجیم آغاز شد.

خلیلزاد در آغاز دور تازه سفرهایش با سرمنشی ناتو دیدار کرد

آگاهان سیاسی با توجه به ابعاد جهانی جنگ افغانستان می‌گویند که سفرهای آقای خلیلزاد به هدف جمع‌آوری دیدگاهای کشورها است.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که در مورد رسیدن به توافق با طالبان پس از انتخابات امریکا تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای سعید گفت که جنگ افغانستان ابعاد افغانی، منطقه‌ای و فرا‌منظقه‌ای دارد و امریکا باید برای هر گونه تفاهم، کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی را قناعت دهند.

او افزود: "تنها در مذاکرات میان امریکا و طالبان ما به صلح نمی‌رسیم. این سفرها معلوم کردن دیدگاه‌ها است. این‌ها را جمع‌بندی می‌کنند، اما در مورد آن بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا تصمیم می‌گیرند."

حدود یک و نیم ماه پیش دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا مذاکرات صلح با گروه طالبان را به دنبال حمله انتحاری این گروه در کابل، لغو کرد. پیش از آن ۹ دور مذاکرات صلح بین آقای خلیلزاد و نمایندگان طالبان بر سر توافقنامه صلح برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG